FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Har precis hittat en kille som skall sälja banners på min hemsida. Problemet är att han inte kan någonting om annonsering på nätet ![]() Någon som känner till en hemsida där han kan läsa sig till grunderna? Med vänlig hälsning Tommy |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Alltså skall jag vara helt ärligt är det en mindre vetenskap med annons / banner-försäljning - så jag är ytterst tveksam till att du kan hitta nån "guide" som utbildar en total novis på en kortare tid. Förstår inte riktigt hur du menar att du har hittat en kille som skall göra det åt dig, när han sen inte kan något om det...
Mitt tips blir att leta vidare efter en ny kille, alternativt ta hand om det själv om du har ork / tid / kunskaper. Men det kanske finns en utomordentlig handbok där ute - vad vet jag - av egen erfarenhet känns det dock som att det är något man "lär sig med tiden" så att säga - om det dock är endast kunskap i nyckelbegrepp som PPC, EPI, CTR osv kommer du ganska långt på att söka på dessa här på WN eller gå igenom t.ex. TradeDoublers hjälp och FAQ. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Vi har testat flytta över några säljare på att sälja annonsering på en av våra tidigare annonsmarknader men dessa hade i många fall svårt för det. Man måste som säljare i det läget ha stor koll på internetmarknadsföring i allmänhet och fördelarna med att annonsera med just "de här" annonserna. Förslagsvis för att lära sig det enkelt så bör han läsa lite om strategisk webbdesign, samt alla artiklar som handlar om marknadsföring på ex. di, dagensmedia etc. Kanske också bör kolla in SverigesAnnonsörer och se om de har något matnyttigt. Känns som förmycket info som han måste läras upp med i början, så om ni inte har en bra deal med hans ersättning för arbetstid så är det nog mer kostnadseffektivt att leta vidare.
Löste ni problemet, berätta gärna hur ni gick till väga för att lära honom "internetmarknadsföring in 24h" |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Tack för era svar. Ja en bra deal har vi allt. 100 procent provision ![]() Samtidigt vill man inte "dra sajten i smutsen" med oseriös försäljning. Jag får helt enkelt skriva ihop ett litet säljstöd till honom så han kan de viktigaste gejerna. //T |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
100% provision låter ju inte riktigt som en bra deal för er som arbetsgivare. Särskilt inte om personen är anställd och ni skall betala arbetsgivaravgifter på pengarna han säljer annonser för isåfall, då går ni ju back.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
![]() Sen har han f-skatt.... // T |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Ja det var ingen lek att lära honom...Jag gav upp :blink: Någon som känner till en media byrå eller liknande som även säljer annonser på små sidor i storleken 100- 200k sidvisningar, och en SMAL målgrupp? MVH T |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
100-200 unika besökare/dygn är ju ingen hit om du ska sälja annonser, att det är en nischad målgrupp sänker dock målet då "nästa alla" besökare bör vara intresserade av innehållet på sidan. Hittar du företag med relevanta produkter/tjänster så kan du kanske sälja lite om du har tur.
Mitt förslag är nog att själv kontakta lite lämpliga annonsörer alt. låta din tidigare tappra kille till säljare att göra det och helt sonika erbjuda gratis marknadsföring. Det är alltid lite svårt att erbjuda sådana saker och finns säkert flera på forumet som kommer sätta sig mot förslaget. Men med seriösa annonsörer som till en början är med gratis, så binder du upp besökaren och besökaren ser sidan större och seriösare (menar inte att din sida är oseriös) och större chans för återbesök om innehållet var intressant. När sedan besökarna börjar strömma till, eller du känner att företagen som fått synas där börjar få resultat, börja ta betalt. Enkelt argument "köp inte grisen i säcken, vi låter er helt kostnadsfritt att testa annonsera på vår site under X månader för att se att det faktiskt ger resultat, vi återkommer sedan med statistik och känner ni att det är något för er då, så tar vi en diskussion om fortsatt exponering" Ett annat alternativ för snabba pengar är att hitta en bra säljare, sätt ut en annons på a m s hemsida, ställ krav i denna, bra säljare blir inte rädda men ställer samtidigt lönekrav, sedan så kan dom köra sitt säljsnack och det pumpas ut lite abb. på annonser, sanolikheten att bolagen ska förlänga är inte stor, men den finns där, men min vetskap säger att det finns viss risk för att sidan dör ut då. "börja smått och utöka när ni ser att det ger resultat" |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||