Kom ihåg mig?

Validera formulär med ajax

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-12-26, 00:13 #1
Toombass Toombass är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2006
Toombass Toombass är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2006
Tjenare!

Har lite funderingar angående det här med att validera sina formulär med AJAX. Håller på läser en bok om ajax just nu, och i ett av exemplena så får man skapa just ett formulär, vilket man validerar med ajax.

I exemplet så funkar det så att själva valideringen sker i ett php-script, som anropas "bakom kuliserna" av ett javascript varje gång man lämnar fältet som är markerat.

Det innebär ju en belastning för servern varje gång man lämnar ett fält. Borde det inte då vara smartare att sköta hela valideringen i Javascript, för att sedan ha en likadan/motsvarande validering i php.

Det känns som att det borde belasta servern mindre, men samma funktionallitet. Självklart ska man ju ha en validering med php ochså, även fast man validerar med ajax.

Sen finns det ju vissa saker som man behöver php till, t: ex om man ska kolla om användarnamnet redan finns i databasen, men då kan man ju använda ajax till det och vanligt javascript till dom andra fälten och endå få samma resultat till användaren.

Det finns ju även vissa script som validerar för varje ny tangent man trycker ner, det måste ju bli enormt belastande för server om man kör det via ajax?. T: ex om man ska kolla upp ett användarnamn, då måste man ju göra en sökning emot databasen för varje tangent som trycks ner.

Skriv gärna lite om vad ni tycker angående om det här, och rätta mig om jag har fel
Toombass är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017