FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Har fått problem med en leverantör (agentur) som hävdar att de kommer att sänka våran rabatt hos dem pga att vi är en webbutik. Har ni råkat ut för liknande? Är det agenturernas uppdrag att jämna ut marknaden för att vissa anser det vara orättvist att en webbutik inte behöver samma butikskostnader??
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Leverantörer som vägrat sälja till rena webbutiker har jag varit med om (inom kläd/modebranchen) . Olika prissättningar har jag inte kommit i kontakt med.
Är ni i ett sånt läge att era prissättningar kan skada deras varumärke eller tycker dom att ni gör förstor vinst på deras varor? Prisdumpar ni mycket jämfört med markbutiker? Hur viktig är leverantören för er? Finns det alternativ? Finns det alternativ tycker jag helt klart ni ska sätta upp krav mot leverntören och verkligen redogöra att ni redan känner er illa behandlade. (Problemet vi hade var att avansen inom modebranchen är ganska stor och när vi började förhandla med leverantörer var dom rädda att vi skulle skada deras varumärken genom att sätta lägre priser ut till kund än vad markbutikerna har, men vad har man då att konkurera med mot målgruppen "stadsbor"...) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Vi har inte gjort någon som helst prisdumpning. Vi har satasat på att ge kunderna ett annat värde så priserna är i nivå med konkurreterna.
Vi har idag samma marginaler som fysiska butiker så att vi skulle göra för mycket pengar kan jag inte se. Vi har ju massa kostnader som en fysik butik aldrig behöver fundera på (webdesign, sökmotoroptimering, e-butikssytem mm). Det finns andra leverantörer men varumärket i detta fallet är starkt och något som vi gärna vill behålla. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Har du frågat dem om varför de ger en e-butik lägre rabatt än andra? De måste ju motivera sitt beslut. Att e-butiker skulle ha lägre omkostnader än vanliga butiker är i många fall en seglivad lögn. Skulle jag slippa mina kostnader för frakt och emballage så skulle jag ha råd att anställa ett butiksbiträde. Dessutom måste beställningarna packas och skickas (de packar inte sig själva). En webmaster måste ta hand om webbsida och ordersystem. Därtill kommer kostnader i samband med distansavtalslagen och 14 dagar öppet köp. Att man får tillbaks en del beställningar höjer inte precis lönsamheten. En lagerlokal är garanterat billigare än en butikslokal att hyra, men räknar man ihop alla kostnader så tror jag inte att e-butiken kommer billigare undan än den fysiska butiken.
Anledningen till att priserna är så låga i en e-butik brukar istället vara att konkurrensen är enorm. Handlar kunden något i en fysisk butik så är det svårare att jämföra priser. Ibland måste kunden åka flera mil för att komma till en affär som säljer samma produkt. På internet är produkten bara ett musklick bort. Prata med grossisten och kräv en förklaring. De har säkert sina motiv, men de är i alla fall skydliga dig en förklaring. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Vad skulle hända om du öppnade en fysisk butik till din nätbutik? Skulle du få ett högre pris då?
Annars kanske du kan öppna en fysisk butik (måste ju inte vara någon flashig butikslokal) som bara har öppet någon timme i veckan? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Din leverantör behöver inte motivera någonting... Dom gör väl precis så som dom vill..
Att sänka rabatter, eller höjja priser är ofta tilltagna sätt för att exempelvis sortera ut de mest olönsamma/kostnadskrävande kontakterna... OBS: Nu syftar jag inte på just er i sammanhanget... ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag upplever att webbutiker ibland kan få sämre rabatter. Av vilken anledning kan man bara spekulera. Själv upplever jag också att man skall vara jävligt glad att få sälja agenturens produkter om man har en webbutik. Ofta försöker de begränsa antalet webbutiker som får sälja och i väldigt många fall får webbutiker inte alls sälja deras produkter. Jag får oftast importera mina märken/produkter eftersom de svenska agenturerna inte vill sälja sina märken till mig.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Absolut Henke detta är tyvärr långt ifrån ovanligt..
Leverantörerna har såklart rätten på sin sida och det är trist. Kan på sätt och vis förstå dragen de gör ibland då det finns många lycksökare inom e-handlen som ofta använder just priset som slagträ i konkurrensen och de gärna månar om sitt varumärke. Å andra sidan borde ju även agenter/leverantörer vara så pass vana i sin försäljning att de kan sålla agnarna från vetet.. Vi har varit med om liknande och värre-hade en leverantör stor i branschen som anser att pålägg är detsamma som marginal och att e-butiker kan avsåt en del av sin marginal då de själva behöver ökad budget för annonsering..?? Nåväl-detta ämne skulle jag kunna diskutera läääänge.. Lycka till och stå på dig-annars gör någon annan det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
e-handel och avstå ska det såklart så.. Dags att sova.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|