Kom ihåg mig?

Nokia 6111 - Elgiganten

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-08-17, 17:55 #1
robert.liljedahls avatar
robert.liljedahl robert.liljedahl är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 143
robert.liljedahl robert.liljedahl är inte uppkopplad
Medlem
robert.liljedahls avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 143
God kväll, kära WN-medlemmar.

För ca två veckor sedan så bestämde jag och min flickvän
oss för att skaffa en mobiltelefon, främst för att använda
som telefon till det vandrarhem som vi driver nu så att gäster kan ringa
och boka även om vi inte befinner oss på plats just för tillfället.
Jag tyckte att vi skulle prova att beställa telefonen ifrån
El-Gigantens hemsida, eftersom vi nu har drygt 11 mil
till närmsta El-Giganten butik. Efter ca en vecka
fick vi telefonen, Nokia 6111 Black, som vi hämtade
ut på posten. Vi hade knappt hunnit använda telefonen
förens vi upptäckte att skärmen bara flimmrade.
Det såg ut som att det hade blivit någon typ av brännskada
på skärmen, innifrån. Jag ringde upp El-Gigantens kundcenter och
pratade med en kille där som tyckte att jag omgående skulle
ta mig in på en butik. Jag konstaterade att jag har ca 11 mil
till butik och frågade om de inte gick att skicka telefonen.
Det gick, men då skulle de ta flera dagar att få en lapp
så att frakten skulle bli gratis. Eftersom vi kände
att det var ganska bråttom, (vi är i väldigt stort behov av en
separat telefon just för vandrarhemmet), så bestämde vi oss
för att försöka hinna bila till närmaste El-Giganten för att
få hjälp, på dom timmarna som vi har vandrarhemmet stängt
mitt på dagarna.
El-Gigantens support sa också att vi skulle få en utbytestelefon
om vi åkte in på en butik.

Idag tog vi den sammanlagt 22 mil långa turen till
butiken i Borlänge, för att få hjälp. Där visade det sig, till våran
stora förvåning, att det var vi som hade orsakat felet. Det var
en så kallad "tryckskada" vilket innebar att vi på något sätt ska
ha tryckt till telefonen så att den inre displayen - inte den yttre -
hade gått sönder. En reparation kostar 720:-.
Min och min flickväns miss här, är att vi antog att en försäkring
ingick när vi köpte en, i våra ögon, så pass dyr telefon.
En miss som vi aldrig kommer att göra om, och en miss
som vi bittert ångrar. Butiksherren sa att en försäkring hade kostat 200:-,
om vi hade sett en sådan försäkring på El-Gigantens hemsida så hade
vi köpt den - med omnejd.

Jag frågade sedan butiksherren om vi kunde få pengarna tillbaka, efter det
att vi betalat 720:- i reparationskostnad för mobilen. För vi vill inte ha en
mobiltelefon som går sönder efter ett par dagar då den legat på en bänk
alternativt färdats i ett par byxor till och från arbetet - sammanlagt max 4km -- i bil!
Det gick inte. Något öppet köp fanns inte.
Då frågade jag om vi kunde få byta telefonen mot ett presentkort
på El-Giganten för motsvarande värde - så att vi kunde ta en annan mobiltelefonmodell.
Det gick inte heller.
Då frågade jag om det var möjligt att få teckna en försäkring efter det
att den varit inne på service hos El-Giganten. Men det gick inte heller.
Det sista tycker jag är mycket märkligt då det bara vore att kolla
på telefonen och konstantera, "Ja, den är i nyskick".
Till sist så tyckte han att jag skulle ringa Nokia och klaga.
Nokia tycker att jag ska ringa till El-Giganten och klaga, för att det
är dom som är återförsäljare till produkten.

Så alltså, efter år som trogen kund står jag nu med en spritt ny telefon,
som har lyckats gått sönder. Det enda alternativet jag har är att betala 720:-
för att få den hel, och sedan inte våga använda den eftersom risken för
att den ska gå sönder igen verkar vara på tok för stor. Plus att det gick
några hundra i bensin.

Jag har också, efter att läsa andra inlägg här, förstått att detta klassas
som en slitskada. Men det måste ju finns någon gräns för hur fort
en slitskada får komma till? Om jag köper en tröja på HM och kommer
tillbaka med den dagen efter så får jag en ny, eftersom dom då resonerar
som så att kvalitén var för dålig på tröjan. Något liknande skulle gärna
få gälla här. Jag har till min enskilda firma en LGU880, och ni ska veta
att den varit med om ett och annat. Den har varit med om de mest otroliga
flygäventyr utan att fått en en repa ens.

Jag skriver här nu för att höra vad ni tycker. Vad jag kan göra. Om det ens
finns något att göra. Eller om det är min dumhet i att missat att teckna
försäkring som gör att jag är där jag är.

Jag har skickat ett beklagande mail till EL-Giganten.
Vi får se om det ger något.

//Robert
robert.liljedahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
 


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017