Kom ihåg mig?

Vad har jag för rättigheter?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-08-17, 16:50 #1
Nimoores avatar
Nimoore Nimoore är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2006
Medlem
Nimoores avatar

Hej
Jag har ett problem och vet ej riktigt vart jag skall vända mig. Det gäller handel och returer.
Kanske finns det någon här som kan ge mig något tips vart man kan vända sig?

Problemet:
I korthet: kund köper vara har sönder den, returnerar den och vill ej betala. (28 dagar från leverans till returen är mottagen)

Jag har en butik på nätet och har fått en vara i retur från kund, som förmodligen blev skraj när denne fick en påminnelse på fakturan från det företag som jag säljer fakturorna till.
Kunden returnerar varan och skriver att det är ett fel på denna och vill att jag skall "avbryta" fakturan.
Varan (en väska) är grisigare än något jag sett på länge, men det är ett fel på dragkedjan. Jag bör ha rätt att avhjälpa felet tycker jag.
Antingen genom att skicka en ny eller att åtgärda felet. Eftersom väskan är i sånt bedrövligt skick kontaktar jag en hantverkare som i sin tur säger att det inte är något problem att fixa detta. Problemet med dragkedjan har uppstått på grund av att kunden helt enkelt har stoppat i väskan med saker till bristningsgränsen.
Hantverkaren lagar väskan och sätter dessutom i en ny ryttare som kunden slarvat bort.

Jag returnerar varan och tar på mig samtliga kostnader, trots att felet är att betrakta som ett handhavande fel.

Döm av min förvåning när väskan kommer tillbaka idag?

Vad har jag för rättigheter som näringsidkare är min fråga?

Har varit i kontakt med konsumentverket vilka hänvisar mig till min branschorganisation och ger ej råd eller hjälp då jag är näringsidkare.
Svensk handel ger bara råd till medlemmar och det är jag inte idag.
Nimoore är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-17, 17:48 #2
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Jag skulle vända på saken och fråga vad kunden har för rättigheter.

Han har rätt att reklemera en trasig produkt, han har gjort det och fått den lagad.

Skicka räkningen till inkasso och lägg på kostnaden för porto för att skicka ut väskan igen
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-17, 18:03 #3
Nimoores avatar
Medlem

Medlem
Nimoores avatar

Självklart har kunden rätt att reklamera en trasig produkt.
Konsumentköplages säger då:
När en vara är behäftad med fel har säljaren, innan andra köprättsliga påföljder kan göras gällande, rätt att på egen bekostnad avhjälpa felet (27 § konsumentköplagen)

I mitt fall handlar det egentligen om ett handhavandefel från kund, men jag har ändå åtgärdat (lagat) felet, samt returnerat varan utan att det kostat kund någonting. Jag stod således för både reparation samt returfrakt.

Fakturan ligger hos en stor kreditgivare. Kunden har därifrån fått en påminnelse den 11:e augusti ( det var då det blev bråttom att skicka varan tillbaka till oss) och vad jag kan se så går det till inkasso nästa vecka.

Jag har redan fått betalt för varan från kreditgivaren, men man tycker ändå att man inte har fullständig koll på vad som gäller.

Någon rim och reson bör det ändå vara tycker jag, annars kan man ju "låna" saker till höger och vänster utan någon kostnad. Det sunda förnuftet säger att jag har rätt, men nu har jag en solkig vara här på kontoret som jag ej vet vad jag skall göra med.
Oläst 2006-08-17, 18:25 #4
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Om du inte har mer generösa villkor än distansavtalslagen så låter det som att det gått för lång tid innan kunden skickade tillbaka väskan och att kunden därmed inte har någon rätt att returnera den.

Det låter lite som att kunden inte har råd att betala väskan. Kanske kan du be fakturaköparen att diskutera en avbetalningsplan med kunden?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-17, 19:59 #5
Nimoores avatar
Medlem

Medlem
Nimoores avatar

Jag har öppet köp i 30 dagar men det förutsätter att du inte använt varan.
Så här skriver vi i villkoren( rätt standard)

Vi garanterar att de varor du beställt är felfria vid leveransen. Skulle du få en defekt eller fellevererad vara ska du kontakta Kundtjänst så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar. Skicka tillbaka varan i det skick som den mottogs åtföljd av en skade- eller felanmälan, så får du en felfri respektive rätt vara. Den fellevererade varan skall vara i oanvänt och oskadat skick (Plombering eller skyddsplast får inte vara bruten). Returnera varan tillsammans med fakturan (eller en kopia av denna, både fram och baksida). Fyll i orsaken till returen på fakturans baksida!
OBS! Innan du returnerar defekt/fellevererad vara måste du kontakta Kundtjänst för att få reklamationen godkänd och returportot betalt. Ansvaret för fel i beställd vara är begränsat till vad nu angivits.

Ja jag tror nog att det är brist på pengar som är den ömma punkten för kunden.
Oläst 2006-08-18, 13:38 #6
glennjs avatar
glennj glennj är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2003
glennj glennj är inte uppkopplad
Medlem
glennjs avatar

Reg.datum: Oct 2003
Du borde ha rätten solklart på din sida om det är som du skriver.

Felet som uppstod kan man tvista om, men du har rättat till felet och returnerat det till kunden utan kostnad, och har gjort rätt enligt konstens alla regler.

Jag hade mailat/ringt kunden och ifrågasatt returen. När ha säger att han vill returnera "felaktig" vara, säger du helt enkelt att det inte är något fel på varan, och att han inte har någon returrätt av flera anledningar. Den främsta anledningen är ju att han har använt varan och på så sätt accepterat köpet. Jag hade meddelat att han kan hämta varan, eller förskottsbetala frakten det kostar för att returera väskan, och att skulden kvarstår.

Han har trots allt skickat tillbaka den till er, utan att meddela returen, som ni tydligt har i era villkor.

Sedan borde du kontrollera ditt avtal med kreditgivaren. Din kund har all rätt att bestrida ev. inkassokrav och påstå att varan varit defekt hela tiden, och då ska målet igentligen avgöras i länsrätten och frågan är hur din kreditgivare ställer sig till det. Antagligen har de någon paragraf i ert avtal som lägger hela bevisbördan på dig.

Som företagare har man inga rättigheter, lika bra att vänja sig, samt vara tacksam över de 95% av kunderna som faktiskt sköter sig.
Mycket energi har man lagt genom åren på idioter

(Förhoppningsvis skrämmer inkassokravet upp honom ordentligt så att han betalar tillslut, han verkar inte vara en bedragare som satt detta i system...)
glennj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017