FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej... jag undrar vad man har att välja på om man är intresserad av hög kapacitet för samtidiga streams men inte behöver förbruka mer trafik än kanske 6TB/månad... är 100Mbit dedikerad bandbredd för 15-20'000kr enda alternativet, någon som vet? Det är väl lite onödigt att betala för trafik man bara använder 1/5 del av...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hur ser bandbreddsanvändandet ut över tiden? Om du ligger nära max under minst 3 dygn/månad så kommer de flesta leverantörer vilja ha betalt för de topparna och inte överföringen som sådan, på grund av att de förmodligen själva blir debiterade på 95e percentilen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag driver ingen liknande site nu så jag har ingen statistik på det tyvärr... men jag räknar med 200 besökare om dagen som har en timmes film-material i 512kb/s, att ta del av... Vad kan en topp hamna på då... 30Mbit, under max en timme om dagen? Det är väl iaf sällan 100% av besökarantalet prickar in samma timme på dygnet om det inte är några utannonserade releaser...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
6 TB/månad är inte mycket. Räkna så ser du hur mycket data du kan överföra på en 10 Mbit/s lina. Håll isär bits och bytes bara
![]() Prata med leverantören och ta en CDR på kanske 20 Mbit/s (eller vad som nu passar), sedan betalar du för rörligt över det, 95 eller 98 modellen. Vart trafiken går är också intressant, nordisk eller utomnordisk trafik? /Mattias |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Troligen kommer du ha väldigt tydliga trafikkurvor, där du toppar med utgående trafik någonstans mellan 18 - 22 (det är då folk sitter framför datorn). Prata med din operatör och se till att de vet om vilken typ av trafikkurvor du har. Då kan du säkert få bra pris. Men som sagt, bäst för dig blir säkert en CDR (på fast- eller gigabit ethernet interface) och sedan att du betalar rörligt över det. /Mattias (som arbetar på IP-Only) |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|