Kom ihåg mig?

Hur räkna bannerklick korrekt?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-02-09, 17:18 #1
webbeffekt webbeffekt är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2005
webbeffekt webbeffekt är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2005
Hej,

Jag har en kund som har en site vars affärsidé går ut på att sälja annonsutrymme på siten.
För att räkna klick på banners så länkar jag alla banners till en sida som registrerar klicket för aktuell banner samt redirectar sidan till rätt URL.

Problemet är att ibland skiljer sig vår egen klickstatistik ifrån annonsköparens statistik över reffering url:s, oftast stämmer det hyfsat, men ibland diffar det käpprätt åt skogen. Ibland har det även varit så att annonsköparnas egen statistik kan svänga väldigt från en månad till en annans medans siffrorna i vår egen klickstatistik är tämligen konstant. Vilket jag tycker tyder på att statistikprogram är svajiga?

För säljarna och deras trovärdighet är detta ett stort problem när de skall redovisa bannerklick och det inte all stämmer med annonsköparnas egen.

Vad kan detta bero?

1, Finns det någon standard för hur man skall skicka vidare klick från en banner för att mottagarsitens statistikprogram skall registrera besöket? Är det helt fel sätt jag gör på? Levererar vi besökarna på fel sätt?

2, Är det så att vissa statistikprogram är helt kass på att registrera refferingurl:s, isåfall vilka?

3, Personligen är jag ju rätt säker på att vår egen klickstatistik är korrekt (och det bevisas av att de flesta annonskundernas stats korrelaterar med vår egen) men troväridighetsproblemet, gentemot de kunder som diffar består. Finns det någon oberoende 3:e partstjänst man kan användas sig av och gå via för att räkna klick och därmed få ett kvitto på klicken (typ tidningsvärldens Orvesto)

4, Finns det några andra orsaker/lösningar?

Finns det någonstans man kan läsa mer om problemet?

Är det någon som har liknande erfarenheter och en lösning på problemet?

Mvh Johan
webbeffekt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017