FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Sitter i en småjobbig sits för tillfället. Jag köpte en begagnad Powerbook G4 i november som funkade prima ända tills för ca 3 veckor sedan då den nedersta RAM sloten pajade. Plötsligt gick allt väldigt slött och när jag kikade efter i system hanteraren upptäckte jag att det inte alls längre var 1024 MB i minne utan 512. Gjorde en felsökning som påstod att den ena sloten var tom, testade att switcha med RAM kortet i den andra sloten, fortfarande samma resultat... Googlade en del och hittade dessa två hyfsat intressanta länkar: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303173 http://lowermemoryslot.editkid.com/ Om du skummar första artikeln så nämner den att Apple kan ta emot datorer med ett visst serienummer som har råkat ut för just detta problem och reparera dem gratis, dock överrenstämmer inte mitt nummer med dem. Jag har ingen garanti då förra ägaren hade haft den i över ett år och inte tecknat någon Apple Care. Av det jag läst hittills så verkar en reparation utan garanti kosta minst 5000-6000 kr, om ens det räcker. Min Powerbook är en 15" av den näst senaste modellen (1.5GhZ). Vad kan jag göra? Jag vill knappast slänga ut 5000+ kr för att behöva åtgärda ett problem som tydligen har en tendens att återkomma (enligt forumtrådarna ovan). Ett alternativ vore att försöka sälja den till någon som kan nöja sig med en minnesmodul - inte hela världen men för mig är det oerhört viktigt att kunna maxa ramen med tanke på de jobbuppgifter jag har. Vore oerhört tacksam för alla tips jag kan få! Ska även ringa Apple i morgon och prata med dem. Kanske kan man komma överrens om ett mer rimligt pris. Jag älskar Apple. Så länge det funkar (jag har inte haft hälften så många problem med PC datorer som jag har upplevt med Macar genom åren). /Staffan |
||
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|