Kom ihåg mig?

Betalning för annons

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-01-12, 10:59 #1
Schizos avatar
Schizo Schizo är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2005
Nykomling
Schizos avatar

Äger sidan opium.se med runt 15-18 000 unika besökare per dag. Runt 100 0000 hits/dag.

Vad anser ni att det är rimligt att ta betalt per månad för en bannerplats högst upp på samtliga sidor http://opium.se/main_banner.jpg (se bild)

Just nu har jag textannons (se www.opium.se) där hosten betalar servern till 90%, en kostnad på över 1000 kr i månaden. (600GB/Månad + mycket krävande scripts med tankte på antalet besökare)

http://www.opium.se/webalizer/ (9nde januari-statistiken är felaktig, sidan var uppe den dagen och det finns ingen anledning att den skulle haft så få besökare då jag märkte vanlig aktivitet på aktiva gäster/användare-fronten)

Samtidigt är man ju inte aftonbladet precis och vet att bannerplatser på liknande sidor inte är värt så mycket. Kom gärna med förslag på prissättning. Egentligen vet jag ju att priset är helt beroende på annonsören, men vill ändå veta vad ni tycker är realistiskt.
Schizo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-12, 15:02 #2
magics avatar
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2006
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare
magics avatar

Reg.datum: Jan 2006
Det beror på din vanliga CTR, på min sida har jag 0.6% i CTR hos google, ca 2-3kr per click.

med samma CTR som jag har om du använda google borde du få in ca 5000-8000kr i månaden från google. Det borde ge en liten vägledning.
magic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-13, 00:01 #3
Dejvs avatar
Dejv Dejv är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Medlem
Dejvs avatar

Schizo, prova att använda ett annonsnätverk, typ Double för att testa vad du tjänar med dem. Då har du någonting att utgå efter. Nu vet jag inte om några program på Double kommer att godkänna din sajt, men det är värt ett försök.

Vad handlar din sajt om(vilket ämne), Magic?
Dejv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-13, 10:11 #4
eddman eddman är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2005
eddman eddman är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2005
Det beror helt på placering men med så många besökare som 15000 unika per dag så skulle en 140x600 eller 768x90 banner som återkommer på alla sidor på din sajt, lätt kunna säljas för 20.000 kr/månad, minst!

Du skall alltid ta bättre betalt till annonsörer på din sajt än vad du får in vi annonsnätverk som adsense/doble/TD. En tumregel är att ta vad du får in via annonsnätverk gång 2 eller 3.

Varför? Jo, för att du KAN ta bättre betalt i och med att annonsören som är intresserad av att ligga på just din sajt oftast är relaterad till ditt content och därför är det inte bara klick som är intressant, de får också ett stort värde i "branding".

I mitt tycke bör bara annonsnätverk användas i uppstartfasen på en sajt, då besökarantalet är för litet för att vanliga annonsörer skall vara intresserade. Eller för att fylla ej sålda annonsplatser på en större sajt.

mvh Fredde
eddman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-13, 17:07 #5
Schizos avatar
Nykomling

Nykomling
Schizos avatar

Jag testar erotikboden.se och deras program där man får 10% av köptesumman för utförda köp från och med idag. Har även ansökt till lastbryggan affiliateprogram genom double.se (30 öre klick, 30 kr order vilket är mycket generösare med tanke på att man iaf i början endast får mest klick)

Jag tror jag testar dessa metoder först och inte öppnar för riktiga annonsörer förrän nästa månad så jag vet vad jag ska ta utan att varken lura eller bli lurad.
Schizo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-14, 16:48 #6
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Ica-kurirens webbsajt har cirka 10.000 unika besökare per dag och de tar 5.000 kr för en annons i höger spalt på startsidan. Det kan kanske ge en fingervisning om vad du kan ta ut.

Dock kan du räkna med att få lägga ner en hel del jobb på att sälja in banners.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-14, 21:37 #7
Dejvs avatar
Medlem

Medlem
Dejvs avatar

Citat:
Originally posted by guran@Jan 14 2006, 17:48
Ica-kurirens webbsajt har cirka 10.000 unika besökare per dag och de tar 5.000 kr för en annons i höger spalt på startsidan. Det kan kanske ge en fingervisning om vad du kan ta ut.
Dock kan du räkna med att få lägga ner en hel del jobb på att sälja in banners.
Å andra sidan är ICA-kuriren ett starkt varunamn som de flesta känner till. Dessutom är Opium.se ett forum med ett mer "tvivelaktigt", som det heter, innehåll.
Dejv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-15, 20:29 #8
exlex exlex är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2004
exlex exlex är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2004
prislista för att annonsera på di.se

http://www.pinknews.com/pdf/di%202005-1.pdf
exlex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017