Kom ihåg mig?

Levonline <99% tillgänglighet i december

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-12-14, 22:30 #1
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 340
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 340
Om det är någon här som har webbhotell hos http://www.Levonline.com (vars kontonummer börjar med a00-03, b00-03 eller c00-03) så kan ni passa på att kvittera ut er abonnemangsförlängning (1 månad per abonnemang) i och med att de nu/idag överskridit sin nertid för att klara den garanterade 99% tillgängligheten.

Nuvarande problem (kl 23:13) enligt deras driftsinfo: "2005-12-14 kl uppdatering 21.45, Störningar i webbtjänster, kontoserier a00-03, b00-03 & c00-03" starade strax före 16:00 och dessa konton hos Levonline har varit helt oåtkoliga sedan dess.
nicclas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-14, 23:30 #2
Patek Philippe Patek Philippe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 91
Patek Philippe Patek Philippe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 91
Jepp, jag pratade med supporten vid 5-tiden, då sa man att de jagade sin hårdvaruleverantör, fick man tag på dem skulle det åtgärdas snabbt, annars skulle det nog inte vara klart förrän i morgon bitti...

"En av våra filservrar har en trasig hårddisk och det påverkar webb och mailtjänster för konton i serierna a00-03, b00-03 och c00-03. Återkopiering av data från backuper pågår och beräknas vara klart under kvällen."

Jojo: http://www.levonline.com/webhotell/teknik.htm

Överlag så har mailen fungerat väldigt dåligt under hela hösten, annars tycker jag att vi får utmärkt service hos levonline.
Patek Philippe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-14, 23:50 #3
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Med andra ord ljuger dom och snackar skit? Om man kollar länken så står det ju mer eller mindre att dom ska ha ett cluster och redundans av allt.

Så då ska knappast en liten disk få ner allt, säger mer att dom inte ens har vettigt och riktigt raid system.

Få tag i hårdvaruleverantör? Om dom har riktigt service avtal lär dom inte ha några problem att få bytt hårdvara. Alla stora leverantörer som HP & DELL etc erbjuder service 24/7 med 2-4 timmar inställelse.

Sedan hur många tar ut garantin ens tro?
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-15, 09:14 #4
Patek Philippe Patek Philippe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 91
Patek Philippe Patek Philippe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 91
Har nu åberopat tillgänglighetsgarantin samt ifrågasatt informationen.

De har dock ändrat information på hemsidan nu till "Under perioden 00.00 - 06.15 var hemsidor tillgängliga endast "read only" och e-post köades upp för leverens ca kl 06. Problemen berodde på en felaktig filservrar som skrev sönder ett antal hårddiskar och det påverkade webb och mailtjänster för konton i serierna a00-03, b00-03 och c00-03." Här är dock tidsangivelsen helt fel då det borde stått "Under perioden 16.00 - 06.15".

Det som däremot är bra är det ärliga svar jag fick när jag pratade med dem igår att det kanske inte skulle vara klart förrän på morgonen, det värsta som finns är när man får glädjebesked som inte kan hållas.
Patek Philippe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-15, 09:30 #5
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Låter märkligt att man inte får tag på sin leverantör, våra leverantörer står och stampar vid dörren inom fyra timmar (och de gör verkligen detta) när något krånglar.... (Dell och HP)

Dessutom, hur kan ett redundant system haverera på detta sätt? Hmmm... Nåja, ingen är ofelbar...

Usch vad gnällig jag är - redundansen är givetvis inte starkare/bättre än den svagaste länken... En filserver som tillåts förstöra en flock med diskar låter obra. Vem levererade den årdvaran? Vore mycket intressant att få veta så man kan hålla sina fingrar borta från den produkten....
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-15, 09:48 #6
Patek Philippe Patek Philippe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 91
Patek Philippe Patek Philippe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 91
Nu vet jag ju inte om det är så i den delade miljön, men de dedikerade servrar de erbjuder är HP Proliant 140.
Patek Philippe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-15, 10:44 #7
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
HP Proliant 140? Tja, allt beror ju på vad man har för behov... Visst kan man väl välja andra alternativ? Nå, det fina ä att de verkar uppe igen...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-15, 13:15 #8
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 340
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 340
Så här skriver Levonline i ett mail flr att förklara vad som hänt:

Citat:

Igår ca 16:00 fick vi problem med en av våra filservrar.Filservern var
nyköpt och hade varit i drift i ca 1 veckas tid.

Två diskar gick sönder samtidigt vilket gjorde att den RAID-lösning som
suklle ha klarat en diskkrasch sattes ur spel. Egentligen hade vi
garantier från HP att servern skulle klara tre diskkrascher. Eftersom vi
misstänker att servern har ett grundläggande hårdvarufel sattes ett nytt
RAID-kort in i en helt ny filserver. Vi återskapade
sedan all data från de diskar som fortfarande var läsbara och fungerade.
Hårdvaruproblem är ju aldrig kul, och inte så lätta att helt gardera sig mot, även om man har någon form av klusterlösning. Att det ska ta c:a 14 timmar innan det är löst, en vardag, är ju lite pinsamt, men det är ju därför de har "tillgänglighetsgaranti".
nicclas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-15, 13:29 #9
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
Citat:
Originally posted by Xamda@Dec 15 2005, 10:30
Låter märkligt att man inte får tag på sin leverantör, våra leverantörer står och stampar vid dörren inom fyra timmar (och de gör verkligen detta) när något krånglar.... (Dell och HP)

Dessutom, hur kan ett redundant system haverera på detta sätt? Hmmm... Nåja, ingen är ofelbar...

Usch vad gnällig jag är - redundansen är givetvis inte starkare/bättre än den svagaste länken... En filserver som tillåts förstöra en flock med diskar låter obra. Vem levererade den årdvaran? Vore mycket intressant att få veta så man kan hålla sina fingrar borta från den produkten....
Hur snabbt leverantören står och stampar beror på ditt avtal med dem. Jag tror inte jag skulle skaffa mig något guldavtal ifall jag drev ett webhotell.
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-15, 13:36 #10
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
Citat:
Originally posted by nicclas@Dec 15 2005, 14:15
Så här skriver Levonline i ett mail flr att förklara vad som hänt:

Citat:

Igår ca 16:00 fick vi problem med en av våra filservrar.Filservern var
nyköpt och hade varit i drift i ca 1 veckas tid.

Två diskar gick sönder samtidigt vilket gjorde att den RAID-lösning som
suklle ha klarat en diskkrasch sattes ur spel. Egentligen hade vi
garantier från HP att servern skulle klara tre diskkrascher. Eftersom vi
misstänker att servern har ett grundläggande hårdvarufel sattes ett nytt
RAID-kort in i en helt ny filserver. Vi återskapade
sedan all data från de diskar som fortfarande var läsbara och fungerade.
Hårdvaruproblem är ju aldrig kul, och inte så lätta att helt gardera sig mot, även om man har någon form av klusterlösning. Att det ska ta c:a 14 timmar innan det är löst, en vardag, är ju lite pinsamt, men det är ju därför de har "tillgänglighetsgaranti".
Jag gissar att HP sa att de garanterar att upp till 3 diskar kan gå sönder utan att de förlorar data. Men det ska vara RÄTT diskar. Låt oss leka med tanken att vi kör RAID 0 + 1 + Hot Replace. Med andra ord, vi har en Stripe A med 5 diskar, vi har en stripe B med 5 diskar, A och B speglas. Diskar X och Y "väntar på att göra någon nytta".

Disk 1 i A går sönder, och X hoppar i och tar dennes plats.
Disk 1 i B går sönder och Y hoppar och tar dennes plats.

2 diskar trasiga, och vi har fortfarande båda spegelhalvor hela.

Disk 2 i A går sönder.

3 diskar trasiga och vi har bara en spegelhalva (B) hel.

Det som kan hända är att återstående 3 diskar i A går sönder (sammanlagt 6 diskar), och vi har fortfarande maskin uppe.

Eller så kan det hända att en disk i B går sönder (sammanlagt 4 diskar) och maskinen är nere.
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017