Kom ihåg mig?

Läcker svenska banker kundinformation?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-11-24, 17:03 #1
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2008
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2008
Earth Läcker svenska banker kundinformation?

Man har många gånger hört och läst om bankkunder som blivit utsatta för phishing försök via e-post och telefon, detta är dock inget jag någonsin själv blivit utsatt förr - tills nu. Jag har sedan många år tillbaka SEB som min bank, både privat och företag. Innan dess har jag hunnit testa både Swedbank och Handelsbanken.

Nyligen fick jag ett mail till min privata e-post adress som utgav sig vara från SEB (de har min e-postadress) och var något blaj om "Ditt VISA kort har inaktiverats, ange dina uppgifter genom att klicka på denna länk". Såklart visste jag direkt vad detta var och det blev bara slänga den utan att ens ägna en tanke åt det.

Frågan är HUR dessa fick tag på min e-postadress och vet VILKEN bank jag har? Det får mig att dra två slutsatser.. antingen har banken eller någon av dess leverantörer blivit hackade (och de håller tyst om det hela) eller så har de på någon sätt kommit över mitt VISA kortnummer och e-post (igen, genom att hacka e-butik X) och via numret kunnat ta fram vilken bank kortserien tillhör, frågan är dock om alternativ #2 ens går och borde de inte redan hunnit handla på kortet vilket jag då borde kunnat upptäcka inom 10sek?

Vad anser ni om det hela?
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017