Kom ihåg mig?

Samarbetspartner sökes till webbläsarspel

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-10-24, 12:17 #1
eldcancer eldcancer är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2013
eldcancer eldcancer är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2013
Standard Samarbetspartner sökes till webbläsarspel

Skissar på ett webbläsarspel som jag skulle vilja skapa. Det är ett spel lite liknande Sid Meier's Civilization-dataspelsserie men förstås mycket enklare. Det går ut på att styra ett land från forntid till modern tid, försök skapa "utveckling" och ta ställning i olika policyfrågor. Nationstates.net är en annan inspirationskälla. Några grundteman:

- Landets utveckling representeras av olika pelare ("stats") som står för saker som kultur, religion, jordbruk etc. Genom att höja en viss pelare triggas olika policyfrågor, till exempel möjlighet att förhålla sig till slaveri eller att välja en statsreligion.
- Maktbalans. De finns tre faktioner som slåss om makt och inflytande (People, State, Aristocracy). Beroende på val i policyfrågor och annat så kan landet bli till en demokrati, diktatur eller oligarki - eller något däremellan. En mäktig faktion har mer handlingsutrymme (Agency), större chans att påverka utvecklingen och kan till och med blockera policy-val som strider mot dess intressen.
- Karma. Med en liten religiös-moralisk twist på det hela så klassas landet som gott eller ont beroende på hur man väljer att utveckla det. Att utveckla kultur och religion uppskattas av de högre makterna medan krig och miljöförstöring generar dålig karma. Detta är dock mest en kul grej och kommer inte att ha någon större effekt på spelet.

Nu låter detta ganska pissigt när jag beskriver det på svenska men det är alltså tänkt att vara på engelska. Förhoppningen är att det skulle kunna bli ett relativt stort spel, även om jag inte har tänkt att det skulle vara något att tjäna pengar på. (Jag har redan skaffat ett rätt så snyggt domännamn.) Jag har redan skrivit de flesta policy-texter - totalt några tiotal sidor - och det jag framför allt behöver hjälp med är programmering. Håller på att lära mig koda lite men känner att jag skulle behöva hjälp av någon mer erfaren, framförallt vad gäller skapandet av funktioner. Lite design skulle för all del inte skada heller.

Alltså, förslag på arbetsuppdelning: Söker hjälp med kodande av funktioner och eventuellt design. Står själv för skrivande och grundläggande html.

Lägg märke till att detta skulle vara ett långsiktigt projekt. Det hänger på att du tycker att mina idéer är awesome och tror att de skulle vara värda att satsa på. (Kritik och feedback uppskattas förstås också.) Något som också senare måste bestämmas är maktbalansen oss emellan. Min utgångspunkt är att jag skulle ha den övergripande makten och ansvaret, lägga ner mest arbete, betala för domänkostnader med mera. Men allt kan diskuteras.

Ett stort plus är om du bor i Stockholmsregionen (bor själv mitt i smeten) eftersom vi nog förr eller senare skulle behöva träffas IRL.

Därmed är allting sagt. Skicka PM!
eldcancer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017