FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Fick följande meddelande för ungefär en halvtimme sedan, meddelandet har skickats från ett kontaktformulär på min hemsida. Jag har aldrig hört talas om CopySweden men efter några sökningar så verkar de vara välkända, dock kan ju den som skickade in det vara vem som helst.
Citat:
Jag har nu omedelbart fixat så att det står var designen kommer ifrån. Jag önskar nu veta vad ni tror om sanningshalten i meddelandet, kan de kräva ut en avgift ÅT någon annan som inte ens har kontaktat mig personligen på detta vis? Att de vill basera summan jag ska betala på antalet unika besökare får det att låta som rena bluffen enligt mig kombinerat med att de vill ha betalningen till sitt paypalkonto, utan att ange varken telefonnummer eller email jag kan kontakta dempå. Jag har ju dock aldrig varit med om en liknande situation förut så det kan väl mycket väl vara så det går till. Jag hittar ingen Johan Andersson som medarbetare på deras hemsida heller. Senast redigerad av Dakota den 2013-01-13 klockan 20:01 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
"Detta är Copyswede
Copyswede licensierar vidareanvändning av tv- och radioprogram i en rad medier. Bakom Copyswede står fjorton kulturskaparorganisationer som företräder svenska upphovsmän och utövande konstnärer. Genom samarbete med Filmproducenternas Rättighetsförening (FRF), IFPI och radio- och tv-företagens samarbetsorganisation UBOS kan Copyswede erbjuda heltäckande licenser. Copyswede administrerar också det svenska kompensationssystemet för privatkopiering." |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Förresten,
Citat:
Sedan att de kollat upp mina utgifter/inkomster och utifrån det gjort en bedömning att "jag kan betala" låter som påhitt.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Detta var det löjligaste jag läst på länge. Låter ungefär som Swedbanks bluffmejl som man får några stycken av varje dag. Formuleringarna i mejlet får mig också att undra..
Lägg det i papperskorgen. Ring Copyswede imorgon. Säkerligen inget att oroa sig över. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Det där är ju bara bullshit. Varför skulle CopySwede lägga sig i gällande en wordpressinstallation? O Wordpress är väl typ opensource o fritt att använda?
Om de nu kollat upp dina inkomster/utgifter med skatteverket så kunde de väl iaf kollat upp din adress o skickat vanligt brev. Har svårt att tro att en jurist skickar meddelande via kontaktformulär på folks hemsidor. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Hahahahaha.... Riktig bull
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Säkerligen någon som driver med dig. Kan aldrig tänka mig att CopySwede skulle skicka info till dig bara genom ett kontaktformulär, du lär minst få det i något skriftligt kuver om de ville dig något. CopySwede är de man kontaktar om man t.ex säljer cd/dvd skivor och inte har för avsikt att spara film och musik på skivorna och kan då få ett reducerat pris.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Tänk logiskt:
Skulle Copyswede, som hanterar upphovsrättsavgifter enligt ett inlägg längre upp, kontakta dig för en tjänst som de inte ansvarar för. Skulle Copyswede kontakta dig på en söndag, kl 6 på kvällen? Skulle de göra det via ett webbformulär på din hemsida, om de nu har tillgång till alla dina uppgifter. Skulle du vara den första som råkat ut för detta, iom bristen av sökträffar på just denna typ av avgift. Skulle IIS lämna ut uppgifter till en privat fristående upphovsrättsorganisation? Är Copyswede en myndighet eller har möjlighet att agera som det? Borde personen som skickat mailet finnas som kontaktperson på deras hemsida? Borde betalning ske med ett Paypal konto? Skulle de strunta i att skicka ut ett korrekt betalningsunderlag, något som lagen kräver? Om de jobbar på uppdrag av Emil/grundarna av Wordpress, varför "kontaktar de dem"? Borde de inte ha en kontinuerlig kontakt med sina uppdragsgivare? Har du blivit blåst? Det finns bara ett Ja ovan, gissa själv vilket ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Tack för era svar, blev orolig men allt eftersom fick ni mig att inse att det nog inte verkar vara annat än ett försök till bluff. Var dock en bra väckarklocka eftersom att länken till de som skapade temat nu är uppe på sajten!
![]() För att gå lite offtopic, måste man öppet länka till Wordpress.org med Powered by Wordpress eller är det frivilligt? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|