FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Misstänker att detta diskuterats tidigare men hittar inget i mina sökningar.
Jag funderar på att sälja en av mina websidor. Jag driver mitt företag i formen handelsbolag idag. Jag antar att försäljningen av websidan räknas som en intäkt och därmed ökar årets resultat avsevärt. Årets resultat läggs ju på min inkomst vilket gör att man får skatta bort i alla fall minst 50% av försäljningspriset. Är detta korrekt eller finns det annat sätt att gå tillväga på vilket skulle generera en bättre skattesituation. /Daniel |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Inte dom du låter försäljning ske i Sverige, om utländskt bolag äger sidan och säljer sidan så kan du komma ner till 0-10% skatt beroende vilket land du skapar bolaget i.
Dock kan du inte använda pengarna privat då utan dom får stanna i det utländska bolaget. Men ska handla om större försäljningsvärde för det ska vara värt dom administrativa kostnaderna det blir för upplägget. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ok intressant. Tanken var dock att använda pengarna privat alternativt investera dem i mitt svenska bolag igen.
/Daniel |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Men om du investerar pengarna i ditt bolag så behöver du inte bekymra dig om skatten?.. Om du köper in dyra inventarier så blir det vanlig avskrivningstid på ett antal år.
Ska du använda dem privat så får du skatta som vanligt, ca 40-45 % beroende på hur gammal du är. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Om du inte behöver pengarna privat utan vill ha dem för investering i andra verksamheter kanske följande länk kan vara intressant för dig http://blog.stenbennas.se/?p=84
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag har gjort så som beskrivs i digiArts länk ovan (sälj via moderbolag), Conny Westh här på WN ledde mig in på rätt spår.
Om man ändå vill använda pengarna privat men inte har någon brådska så kan man ta ut aktieutdelning varje år, det beskattas inte så hårt som inkomst som läggs på den vanliga lönen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Troligtsvis vill jag inte investera pengarna. Men att betala 50% i skatt känns tungt för något man jobbat o slitit med under många år.
Men vad krävs i form av ägarbyte om man ska göra det innan man säljer. räcker det med att man byter ägare på domänen. /Daniel |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Ett köpavtal och ägarbyte känns väl ganska lämpligt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
I gamla bolaget skriver du under som bolagsman i ett HB och i nya bolaget skriver du under som företrädare för AB:t.
Båda bolagen är egna juridiska personer där du bara är en företrädare (firmatecknare). |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|