FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej gott folk. Tänkte höra om ni kan hjälpa mig med en grej.
Jag utförde nyligen ett par jobb för en kund och allt gick väldigt smidigt. Kunden i fråga är ett tyskt företag och en av de största i sin bransch med flera kontor internationellt. Problemet är att de fakturor jag skickat ej blivit betalda. Båda fakturor har varit på 30 dagar (30 var deras önskemål, vanligtvis har jag 15 dagar för utländska kunder och det har aldrig varit några problem), men nu har det gått strax över 60 dagar på den första och den andra skulle vara betald för 3 dagar sedan. Jag inkluderade en "late fee" på 1,5% per månad men jag är lite osäker på om och hur jag ska gå vidare. Summorna det handlar om är strax över 4k euro per jobb. Detta är första gången under de 4+ år jag drivit firma som en kund ej betalat i tid. Jag har därför inte så stor koll och undrar följande: 1. Kan jag ta ut en påminnelseavgift trots att det inte står i vårt kontrakt? Dock stod det klart och tydligt på mina fakturor att det blir en "late fee" på 1,5% vid sen betalning och jag vet att de har blivit godkända och påskrivna av den som hanterat dem. 2. Är 1,5% ens rimligt eller finns det en maxgräns för hur mycket man får ta ut inom EU? Jag vill minnas att vi har en maxgräns i Sverige på 50kr. 3. Finns det något krav på hur många dagar man ska ha på sig att betala en påminnelse inom EU eller tror ni 15 dagar funkar? eller… ska jag skita i det och bara vänta? Jag vet att jag kommer att få betalt eventuellt då jag genom goda kontakter inom företaget fått höra att det är på g, men att jag bara inte är prioriterad. Dock tycker jag det är väldigt dålig stil att de gör som de vill bara för att de är så stora. Det hade varit intressant att höra vad ni tycker. Tack på förhand! /C |
||
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|