Medlem
|
|
Reg.datum: May 2011
|
|
Medlem
Reg.datum: May 2011
|
Penguin + Reinclusion - ngn som lyckats?
En mängd SEO-sajter rekommenderar ju att man ska rensa upp ens länkar, ta bort "misstänkta" länkar om man fått en varning i Google Webmaster Tools och/eller drabbats av rankingtapp i samband med den senaste algoritmuppdateringen. Finns självklart också en mängd personer som rekommenderar det motsatta, men anyway, finns det någon som följt dessa råd och faktiskt lyckats?
De få case studys jag hittat (samt information från personer jag pratat med som testat) tyder faktiskt på att det har motsatt effekt. Igår t.ex. läste jag att två i princip identiska sidor fått varningar. På den ena sidan tog personen i fråga bort en mängd länkar, rensade upp, och gjorde en reinclusion request. På den andra sidan ignorerades varningen helt.
Resultatet? Sida 1 tappade stort i ranking på alla keywords. Sida 2 tappade ca 20 placeringar på huvudkeywordsen, men fortsätter ranka bra på longtails som man inte optimerat så hårt mot med ankartexter.
Liknande resultat har jag själv sett samt hört talas om. Så därför frågar jag - finns det någon som lyckats genom att följa Googles och diverse SEO-experters "goda" råd?
|