Kom ihåg mig?

Hur "marknadsföra" en Facebooksida?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-11-10, 01:20 #1
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Standard Hur "marknadsföra" en Facebooksida?

Hej,

Jag har visserligen haft ett par Facebooksidor / grupper kopplade till mitt företag under en några år, men i första hand har jag behandlat dessa passivt, dvs inte marknadsfört själva Facebook-sidorna aktivt. Nu har jag tänkt om och testat att marknadsföra en specifik sajt via FB. I min "iver" att få likes / gillanden har jag:

1. Bjudit in vänner
2. Lagt ut länkar på den ordinarie sajten till Facebooksidan

Sen tog det stopp i hjärnkontoret. Finns det möjlighet att marknadsföra sidan till andra (tex på Facebook, utan att spamma för mycket) och i så fall hur?

Annonseringsmöjligheten (betalannonser på FB) kommer jag prova framöver, men först vill jag nog ha en 500-1000 likes och lite mer aktivitet på sidan, som just nu känns halvdöd.

Nu vet jag väl inte om ni har sån väldans lust att sprida era marknadsföringsknep offentligt, men något tips har kanske någon?! I så fall tackar jag på förhand!

Ps Sidan som åsyftas är: http://www.facebook.com/pages/Thainu/138622949570492
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-10, 08:22 #2
makaflOws avatar
makaflOw makaflOw är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2011
makaflOw makaflOw är inte uppkopplad
Medlem
makaflOws avatar

Reg.datum: Sep 2011
Lägg till något innehåll på sidan som är lockande som endast visas om man gillat sidan, det finns olika applikationer du kan använda dig av för att göra följande. Ett annat smart sätt för att få fler likes är även att du gör en tävling på din sida, kom ihåg att läsa Facebooks villkor gällande tävlingar innan för dom är ganska hårda på den biten.

För att få mer inspiration så kan du kolla på andra fbsidor från stora företag och se hur dom gjort för att locka till síg fler likes.
makaflOw är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-10, 10:57 #3
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

makaflOw,

Kalastips! Tackar!
Oläst 2011-11-11, 10:35 #4
ADRTCK ADRTCK är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2011
ADRTCK ADRTCK är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2011
Min erfarenhet av betalannonser på FB är att det är bortkastade pengar. Om du tänker efter själv - har du någonsin medvetet klickat på en betalannons i FB? I princip ingen jag känner har gjort det. Men tävlingar funkar absolut! Tänk också på att du vill ha content som folk gärna delar med sig av eller som skapar debatt - humor brukar fungera fint det med.
ADRTCK är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-11, 13:48 #5
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
Citat:
Ursprungligen postat av ADRTCK Visa inlägg
Min erfarenhet av betalannonser på FB är att det är bortkastade pengar. Om du tänker efter själv - har du någonsin medvetet klickat på en betalannons i FB? I princip ingen jag känner har gjort det.
Om det är värt pengarna beror väl på. Jag tror att en bra utformad annons där man kan hitta en bra målgrupp på facebook kan vara värd var enda krona. Om man bara betalar per klick och har satt upp bra kriterier för vilka som ska se annonsen så lär det ju vara värt pengarna. Att kunna precisera målgrupper på det sättet man kan på facebook gör ju att varje klick blir värt ganska mycket.
Vad jämför du med här egentligen?

Sedan har jag medvetet klickat på annonser ganska många gånger. Ibland för att man är nyfiken på vad det är de gör reklam för, men oftast är det faktiskt för att det faktiskt är relevant reklam om saker jag är intresserad av. Jag har hittat en del bra saker via facebook-annonser, t.ex. jobbannonser och användbara och bra webbsidor/-tjänster. Jag tror verkligen inte att jag är ensam om detta.
Jag har exempelvis i stort sett aldrig klickat på en google-annons som jämförelse.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-11, 17:30 #6
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

Hej,

Jo... Resultatet av en kampanj på exempelvis Facebook styrs väl av en rad faktorer:

- Når den rätt målgrupp?
- Är annonsen i sig (utformning och budskap) säljande?
- Är din produkt eller tjänst lättsåld?

osv...

Allt är relativt. Jag testar gärna olika annonsvarianter en kort tid (dvs en relativt liten kostnad) för att sedan utvärdera vilka som passar just vårt format / målgrupp.

Fast med handen på hjärtat tycker jag mig redan kunna konstatera att egen SEO i regel är betydligt kostnadseffektivare än annonsering. Vi har testat en del kanaler i år (nästan enbart på nätet) och även om en del gett en märkbart resultat så kostar det oftast mer än det smakar, dvs man går något minus intäktsmässigt, i varje fall initialt. För man skall nog inte helt förringa betydelsen med att stärka varumärket genom att synas.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017