FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Ville inte ta detta i min andra tråd om att min undersida rankar högre än min startsida, så jag kör på med en ny tråd.
Vi säger t.ex att jag vill ranka för cyklar på förstasidan. Då satsar jag på att optimera mot cyklar. Men jag vill även ranka mot billiga cyklar på förstasidan. Är det inte bättre då att skapa en undersida som ser ut så här: domän.tld/billigacyklar ? Finns det då risk, för att det blir duplicate content någonstans, om man har nästan likadana titlar osv? Ska jag intern länka, från domän.ltd/billigacyklar till domän.ltd eller? Nämnvärt är att jag inte länkar till dessa undersidor i menyn eller så, så besökarna kommer inte hitta de sidor, men borde jag göra så att besökarna hittar dom, eller? Eller ska jag bara försöka kränga in de texterna som jag har på /billigacyklar på min förstasida? eller blir det för mycket? Har redan över 500 ord på förstasidan. Nu kommer säkert ni tänka ( Ja, det är bättre att ha egna undersidor för varje sökord för att kund/besökare ska hitta info lättare ), och det förstår jag, men om man ändå vill ha alla besökare först till startsidan? (Är lite besatt utav första sidan) - fråga mig inte varför. Tacksam för svar. Senast redigerad av trådlöst den 2011-03-05 klockan 16:14 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
För mig hade det berott på konkurrensen.
Om 100 andra tävlar om toppen för sökordet "billiga cyklar" så hade jag nog kört på en undersida för just det sökordet. Men om sökordet inte är särskilt konkurrensutsatt så hade jag högst sannolikt bara nämnt sökorden "billiga cyklar" diskret på startsidan. Hade säkerligen räckt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Dock är ju min sajt ny, och ivrig som man är vill man ju toppa för alla sökord som är relaterade till ens "main keyword" så att säga, du/ni andra seo'sar vet själva vad jag menar ;-) Inte så stor konkurrens på min nisch iallfall. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Försök tänka lite mer på hur du som besökare skulle vilja att sajten är strukturerad. Det går mycket väl att optimera förstasidan för såväl "cyklar" som "billiga cyklar". Det första, cyklar, är ju en del av den andra frasen "billiga cyklar" så det kommer nog inte bli problem att få in båda på ett bra sätt i brödtexten, eller för den delen i rubrikerna.
Det blir sällan för många ord på en sida. 500 brukar anges som ett minimum, inte ett exakt antal ord som det varken ska vara mer eller mindre än. Så länge det inte blir för "massivt" med text för besökaren att läsa så är det lugnt att ha 2000 ord på startsidan. Undersidor som är av extra vikt, som du vill rankka bra med, bör vara länkade från menyn/startsidan. På stora sajter är detta naturligtvis svårt och då skapar man en lämplig trädstuktur med kategorier och undersidor. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Då kan jag väll bara försöka optimera mot det på startsidan , och undersidan - eventuellt, eller? Det kan ju bli så att jag konkurrerar med mig själv också.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Använd dig av intern länkning på webbplatsen mot startsidan för "billiga cyklar", självklart behöver frasen finnas med i rubrik och text. Det är viktigt att du får inlänkar med länktexten "billiga cyklar", då bör startsdian ranka för även detta sökord.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() Verkar få in det hela nu - så nu är det bara försöka förbättra på min content. Men sen har jag en till fråga: Efter att jag lanserade min sajt så har jag ändrat titel 2-4 gånger och ändrat startsidan ett par gånger.. Bör jag låta det vara eller är det OK i G's ögon att ändringar sker? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Google hävdar att url:er inte spelar någon roll men det gör dessa. Allt handlar om relevans och är billiga cyklar som titel/url relevant för undersidan så ska du definitivt köra på detta. Är det inte relevant, döp undersidan till något relevant och använd anchorlänkar för att optimera nyckelordet.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|