Kom ihåg mig?

Knivig sitts

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-27, 17:12 #1
Captcha Captcha är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2010
Medlem

Standard Knivig sitts

Bor i Norge och vill starta upp några mindre projekt, problemet ær att man måste ha ett føretag før att kunna registrera .no domæner. Det kænns vældigt tidigt før mig att starta en firma æn eftersom jag provar mig fram med en massa idéer (som många andra gør). Så jag funderar på att køra med .com domæner, men det som gør mig fundersam ær om .no domænet blir taget medans jag bygger på mitt projekt.

Tror ni det spelar någon roll om jag driver sidorna med .com domæner istællet før .no?
Captcha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-27, 17:32 #2
plura plura är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2010
plura plura är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Captcha Visa inlägg
Bor i Norge och vill starta upp några mindre projekt, problemet ær att man måste ha ett føretag før att kunna registrera .no domæner. Det kænns vældigt tidigt før mig att starta en firma æn eftersom jag provar mig fram med en massa idéer (som många andra gør). Så jag funderar på att køra med .com domæner, men det som gør mig fundersam ær om .no domænet blir taget medans jag bygger på mitt projekt.

Tror ni det spelar någon roll om jag driver sidorna med .com domæner istællet før .no?
.com är ju mer inriktad på den internationella marknaden. Visst, chansen finns alltid! Helst om dina sidor blir stora. Nu vet jag inte vad det kostar att starta ett företag i Norge, men jag skulle nog tycka att det är värt det.
plura är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-27, 18:03 #3
Sweelys avatar
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2010
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar

Reg.datum: Apr 2010
Det spelar ingen roll ifall du driver sidan med en .com eller .nu-domän. Egentligen.

.com-domäner är Amerikanare vana vid, inte svenskar. Här är det .se som gäller.

I Norge kan jag tänka mig att det är .no som gäller. Men det är nog det sista en potentiell besökare kollar på - själva domännamnet. Och om de mot all förmodan gör det så kanske en .com-domän rentav är intressant och leder till ett klick.

Jag är med om något liknande här i Sverige. Kör på en .com-domän istället för .se eller något i den stilen. Googla converse skor, och se att jag rankar före ett antal .se-domäner
Sweely är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-27, 18:44 #4
Anders Karlsson Anders Karlsson är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2003
Anders Karlsson Anders Karlsson är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2003
Starta en så enkel firma som möjligt. Detbrukar gå enkelt att registrera, inte mycket mer komplicerat än att registrera en domän.

Du kanske kan ha nytta av firman till lite av varje.
Anders Karlsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-27, 18:49 #5
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar

Reg.datum: Apr 2005
@Captcha - googlar du på .no domäner, ( http://wp.nu/no-domaner ) så får du ett resultat som dels toppas av en aktör som hjälper dig med "hela paketet" och det finns även lite längre ner en wn-tråd som tar upp detta.

Som du säger kan ett aktiebolag vara en puckel svår att motivera för ett par småprojekt, men det finns även alternativ till aktiebolag.
Det viktiga är att verksamheten är upptaget i "Brønnøysundregistrene", därefter tillåts verksamheten registrera maximalt 20 stycken .no-domäner.

Jag har ingen uppfattning om vad Norid anser om det sätt som aktören löser det hela på, men jag vet att detta pågått i många år.

Annars är privatpersoner i Norge hänvisade till subdomänen "priv.no" och pga det hårdare regelverket i Norge så är toppdomänen .as (American Samoa) vanligt förekommande eftersom AS även är förkortning för AksjeSelskap (som våra Aktiebolag).

Men om du menar allvar med dina projekt och din målgrupp är Norge, så skulle jag nog rekommendera dig att titta på den "bästa vägen" att få tag på .no-domänen (Göra rätt från början..) - risken är annars att det kan kosta betydligt mer än du kanske sparar idag..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-27, 19:20 #6
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
@Captcha - googlar du på .no domäner, ( http://wp.nu/no-domaner ) så får du ett resultat som dels toppas av en aktör som hjälper dig med "hela paketet" och det finns även lite längre ner en wn-tråd som tar upp detta.

Som du säger kan ett aktiebolag vara en puckel svår att motivera för ett par småprojekt, men det finns även alternativ till aktiebolag.
Det viktiga är att verksamheten är upptaget i "Brønnøysundregistrene", därefter tillåts verksamheten registrera maximalt 20 stycken .no-domäner.

Jag har ingen uppfattning om vad Norid anser om det sätt som aktören löser det hela på, men jag vet att detta pågått i många år.

Annars är privatpersoner i Norge hänvisade till subdomänen "priv.no" och pga det hårdare regelverket i Norge så är toppdomänen .as (American Samoa) vanligt förekommande eftersom AS även är förkortning för AksjeSelskap (som våra Aktiebolag).

Men om du menar allvar med dina projekt och din målgrupp är Norge, så skulle jag nog rekommendera dig att titta på den "bästa vägen" att få tag på .no-domänen (Göra rätt från början..) - risken är annars att det kan kosta betydligt mer än du kanske sparar idag..
Tack før ett utførligt svar!

Man kan ju registrera en så kallad "egetpersonforetak", men jag ær lite rædd att jag ger mig in på något jag inte vet så mycket om æn. Så att man inte har skatter och avgifter och annat som man inte visste om.

Frågan ær om de føretag som registrerar domænen (om man væljer att inte starta bolag) ær pålitliga? Dvs om det ær dags att starta eget och ta øver domænerna, kommer man få bekymmer... kænns vældigt osækert.
Captcha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-28, 11:06 #7
lazats avatar
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2004
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lazats avatar

Reg.datum: May 2004
Standard co.no

Hej

Du kan även registrera domänen under co.no. De kräver inte någon lokal förankring alls.
Du ska dock vara medveten om att det inte är norid själva som säljer den toppdomänen utan det är en subdomän som EURODNS i belgien har.

Jag tror att det är ok att regga under den men en viss varning är nog befogad.
lazat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-28, 11:29 #8
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Jag har förstått att mycket fungerar ungefär på samma sätt i Norge som i Sverige. I Sverige kan du registrera en enskild firma hos Bolagsverket och så länge du inte är registrerad för F-skatt eller moms blir det inget krångel, men du finns med i Näringslivsregistret och har ett företag. Kanske är det likadant i Norge? Jag misstänker att du kan ringa motsvarigheten till Bolagsverket och fråga?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-28, 11:54 #9
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Oct 2006
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar

Reg.datum: Oct 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg

Som Peter säger, du måste inte ha ett AS, det räcker med ett "enkeltmansforetak" jag har ett sånt i norge, och får regga 20st .NO domäner.. för tillfället har jag 5...

Min rekommendation är att du kör på ett enkeltmansforetak och faktiskt kör på .NO och sen .com om du ska satsa internationellt med.

OBS du måste också ha en heldel tålamod med Norid (förvaltar .NO domänen) och dess partners.. processen här är 100% pappersburen för att regga en domän, och är inget som sker på 5 sekunder.
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-28, 14:05 #10
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Sweely Visa inlägg
.com-domäner är Amerikanare vana vid, inte svenskar. Här är det .se som gäller.
Tror nog både svenskar och norrmän är ganska vana vid .com också

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017