FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tjena, försöker att få ljud från tven när jag kopplat en hdmi kabel mellan datorn o tv, dock en hdmi in i datorn utan DVI. Så drar jag en ljudkabel från datorn till tven men med tanke på att hdmi antar att den skall skicka ljud via den kabeln så antar jag att den inte tar emot en till ljudkälla? Går detta o lösa?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
De flesta tv-apparater med HDMI har en eller flera ljudanslutningar för HDMI-ingångarna, 3,5mm-plugg eller två RCA-kontakter för att lösa just ditt problem. Har du kikat om din tv har det?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Kolla om du kan ordna/ändra i inställningarna i datorn, ljud eller grafikkortet.
I bland måste du tala om att HDMI skall skicka både ljud och bild i samma. Då behöver du endast en kabel dvs HDMI för ljud och bild. Kolla också om du kör 3,5mm till två rca att det är input och inte outout... Ett vanligt problem som många kopplar tyvärr ljudet som skall in till "out" på TV´n. Lycka till. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Detta kräver dock en laptop eller ett grafikkort med en liten kabel
kopplad mellan ljudkort och grafikkort. Är det en stationär dator modell hemmabygge så funkar inte ljud via HDMI i 99% av fallen. Ungefär. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Banned
|
Jodå, det fungerar i väldigt många fall. Alla nyare kort fungerar det utmärkt med, du behöver inte nån sladd mellan grafikkort och ljudkort. Bara att välja en annan ljudenhet i inställningarna som brukar heta HDMI eller liknande så bör det fungera.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Men nu var ju DVI inblandat och det har inte stöd för ljud, även om bildöverföringen följer samma standard som HDMI. Så en extra kabel är nödvändigt i det här fallet.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|