Kom ihåg mig?

Fladder i serpen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-05-21, 23:45 #1
olsserik olsserik är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2007
Flitig postare

Standard Fladder i serpen

Hej!
Nu är jag igång igen! :-)

Jag uppdaterade min startsida idag, lade till lite "wiki info" till nybörjare och fokuserade på mitt viktigaste sökord och densitet.

Höjde densiteten på ordet från 1,2 till runt 3%.
Sajten låg innan antingen på plats 10 eller först på sidan 2.
Efter ett par timmar hände det grejer och sajten flög upp till plats 5!

Nu, 6 timmar senare var det som om gogl hade sajten som i ett gummiband och drog tillbaka den.

Är detta et vanligt beteende?
Precis som att de har parametrar som går in några ggr per dag och ställer allt till rätta på googles vis, men man kan hinna emellan och plocka positioner mellan dessa justeringar?

Eller är det något annat?

Tacksam för svar som alltid!
olsserik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-22, 03:13 #2
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar

Reg.datum: Feb 2008
Det är nog ganska naturligt. Om det är en ganska stor förändring kan säkert Google testa relevansen och höja den i serpen. Blir bounceraten för hög kommer gummisnodden och den faller tillbaka. Men om relevansen visar sig vara tillräckligt god så klättrar sajten.

3% är absolut inte för hög densitet. Rekommendationen är 2-7% om jag minns rätt, men jag tror lätt man kan äventyra (chansa utan att bli bestraffad) med 10%.

Senast redigerad av kw_wasabi den 2010-05-22 klockan 04:09
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-22, 09:42 #3
Sweelys avatar
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2010
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar

Reg.datum: Apr 2010
Det är, precis som Wasabi säger ovan, ett vanligt beteende. Fortsätt optimera din sida och lägga till innehåll - så ska du se att du är uppe där igen.
Sweely är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-22, 13:08 #4
Flitig postare

Flitig postare

Ok, hoppas det!
Nu sjunker sidan till nedre delen av sidan 2, fladder fladder.
Vilka verktyg använder ni för att kolla density?
Det verkar ju som att Google själva väljer att plocka bort allt för vanliga ord från sin lista i webmasters, är det så så kanske jag mina verktyg överanvänt sökordet.
Före mitt sökord som nu är upp i runt 3% ligger "är", "och" och "vi". Det känns som Google tar bort dessa och det blir ju isåfall en procentuell skjuts för de andra isåfall...
Oläst 2010-05-22, 16:37 #5
Magnus500s avatar
Magnus500 Magnus500 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2007
Medlem
Magnus500s avatar

Standard En myt

Keyword Density är lite av en myt - själva densiteten spelar ingen egentlig roll. Tyvärr är det väldigt svårt att förklara på något annat sätt för en nybörjare så många (inkl jag själv ibland använder mig av densitet) hur man ska tänka.

Det finns två faktorer som spelar roll här:

Sidan måste handla om sökordet/frasen, det behöver nämnas en eller flera gånger.
Du får inte proppa sidan för full med sökordet/frasen.

Att sitta och mäta densiteter är inte en väg framåt, du har inget att tjäna på det. Tyvärr kan man ibland råka göra tester som får det att se ut som det. Kanske har du gått igenom en text där Google inte lyckades tyda att just Frasen var vad den handlade om trots att du nämnt den, genom att lägga till frasen en gång till så ökar du ju densiteten och då kanske positionerna samtidigt. Det betyder inte att det var en densitet på 4% som gjorde skillnaden, det som gjorde skillnaden var att Google nu förstod att det var det som var innehållet.
Magnus500 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-22, 18:20 #6
Flitig postare

Flitig postare

Hej!
Nu har sidan slutat fladdra och jag är tillbaka på ruta 1, attans!
Eftersom jag är kunnig inom området sajten handlar om så har jag skrivit ihop en liten "wiki" för nybörjare i ämnet på startsidan (det är startsidan det gäller). Efter att jag gjorde förstår jag inte riktigt varför jag inte gjort den för länge sedan, den tjänar ett syfte inte bara för sökmotorerna, även om jag skrev för dom till att börja med. Det är alltså gott om fraser med sökordet i och när jag testar fraserna är sajten 1, 1, 1, 1, osv på Google. Men sökordet ensamt, då puttar gogle ner mig till sidan 2.
Jag har till och med bett kompisar från andra sidan Sverige testa och sökresultaten är lika för dem.
Så det är inte direkt någon konstruerad sökmotortext för att enbart fokusera på ett ord.

Varför jag började egentligen var att jag såg att sökordet jag fokuserade på låg väldigt långt ner trots att sajten handlar om detta sökord (fel av mig från början alltså).

Vad tror ni?
Oläst 2010-05-22, 18:35 #7
Magnus500s avatar
Medlem

Medlem
Magnus500s avatar

Det låter inte alls otroligt att sökordet ensamt har mycket högre konkurrens än sökordet + ett till ord. För att ge ett lite extremt exempel:

Du rankar etta på Poker-räkan, Poker i Dombäcksmark, Doktor Snugglespoker. På Poker har du position 50. Det låter väl inte särskilt orimligt?
Oläst 2010-05-22, 19:53 #8
Flitig postare

Flitig postare

Hej igen,
Ok, det förstår jag, menar du då faktorer som primärt inte är onpage?
Ålder på sidan och kvalitet på inlänkar + ankartext, typ?

Tack för svaren alla förresten, det går trots allt framåt!
Om jag jämför min sajt med konkurrenterna på sökordet så har jag förutom wikipedia i särklass högst PR. 3 av de övriga har 0 inlänkar när google mäter men de ligger högre i densitet på sökordet har så säkert gjort bra länge eftersom de verkar vara statiska sidor.
När jag kollar fraserna ovan så är de inte ovanliga, du tog poker-räkan som exempel. Jag kontrar med att säga som exempel att jag ligger på sidan 2 med "poker" men plats 1 på förstasidan på "spela poker", "gratis poker", "online poker" osv...

Sidan är också "gammal", i paritet i ålder med de övriga på förstasidan, så det borde inte spela in så himla mycket, frågan är om det hänger på fler starka inlänkar med bra ankartext?

Onpage ligger jag bra till, har till och med stått "var hälsad guru" någon gång när jag testat med ditt verktyg Magnus (tack för en bra sajt f.ö).

Tja, vart är jag?
Oläst 2010-05-22, 20:20 #9
Magnus500s avatar
Medlem

Medlem
Magnus500s avatar

Ja det jag menar är precis som du säger, länkarna. Googles Link-kommando är trasigt, det jag brukar rekommendera är Yahoos Linkdomain.
Oläst 2010-05-22, 22:00 #10
Flitig postare

Flitig postare

Tackar, ruta 1 igen alltså; inlänkar!

Jag jobbar vidare, tack alla!
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017