FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej har ett litet problem och undrar ifall det är något vanligt/ovanligt.
Jag tycker själv att det är ett stort problem men det kanske är ganska vanligt att folk registrerar sig som kund och sedan inte köper något? Själv skulle jag knappt registrera mig även om jag skulle köpa något i en e-butik men det kanske bara är jag... Kör en butik med prestashop idag (ska snart fixa snabbkassa till den). Visst folk kanske registrerar sig och sedan ångrar sitt köp men 40% känns som en lite väl hög siffra därför måste det vara något fel på systemet är den slutsats jag drar. dvs om 100 personer registrerar sig som kund så är det endast 60 av dem som genomför sitt köp... Det känns onormalt högt. Hur ser det ut i era butiker? ifall det är något fel på prestashops kassa så är input extra viktigt från personer som använder prestashop. sen undrar jag om jag kan skicka mejl till dessa människor och fråga varför dom inte genomförde sitt köp?? vad tycker ni? kanske erbjuda något skoj för deras svar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag tycker inte siffran låter orimligt högt... Däremot kan du ju alltid arbeta med att få fler kunder att konvertera genom att göra olika förändringar på sidan.
En sak som kan vara värd att fundera på är om man verkligen skall behöva vara medlem för att fullfölja ett köp? Personligen tycker jag att lösningen som webbhallen.com har är en av de bästa i Sverige - vet dock inte vad de använder sig av för lösning i bakgrunden, den kanske är egenutvecklad iom att de är ganska stora.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Måste man registrera sig för att handla? I så fall tycker jag inte det verkar så jättehögt. De kanske inte får betala mot faktura (har du kollat upp dem efteråt) men försöker iaf.
Min erfarenhet är att en del av dem som registrerar sig inte har kreditvärdighet nog att handla (och aldrig tänkt betala och därför är kreditkort inget alternativ). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Vad ser man som inloggad som man inte såg innan? Hur ser det ut med villkor och sådant? Kanske folk ångrar sig när dom ser vad du ska ha i frakt eller andra ytterligare kostnader?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag hade samma problem i min butik. Följande kan påverka:
- Krånglig kassa, många steg och det skapar osäkerhet - För få betallösningar, kunden vill handla mot faktura men upptäckter t.ex. att det saknas - Oförväntade kostnader som frakt och olika avgifter - Otydliga exkl och inkl moms priser Det jag gjorde är att jag gick in manuellt och plockade ut dessa kunder och gjorde en undersökning där jag lovade dom att de fick 2 biobiljetter som tack. Genom google undersökningsformulär skapade jag frågor för att få reda på varför dom inte slutförde sitt köp. Fick en massa feedback på det och är nere på ca. 90% av kunderna som reggar handlar också. Lycka till! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Hejsan!
Jag driver också en shop med Prestashop och märker samma sak som du. Enligt statistiken så är det jättemånga som lägger produkter i varukorgen men få checkar ut. Jag har även fått mail av personer som säger att det inte går att checka ut, men för vissa går det utmärkt. Därför har jag bestämt mig för att byta plattform och verkligen se till att snabbkassa utan registrering finns. MVH Billy |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Vad var största anledningen till att folk inte slutförde sitt köp? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ur egen synvinkel är största (enda?) anledningen till att jag inte fullföjler köp efter att ha registrerat mig att det inte går att se den totala kostnaden (tex. frakt) utan att registrera sig, samt för en del utlänska webshoppar att det inte går att se till vilka länder de kan skicka innan man har registrerat sig.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
tack till alla som har tagit sig tid för att svara=)
Det som alla har tagit upp som största orsaken har varit dolda kostnader eller för få betalalternativ. I min butik så står fraktkostnaden i varukorgen, i headern samt i en sidobanner samt att det står fraktfritt vid köp för 299kr på de 2 sistnämnda platserna. sen när kunden lagt saker i varukorgen så ser dom totalsumma för hela ordern exklusive kostnaden för betalalternativ. men dessa står högst upp i mina köpvillkor. sen när dom kommer upp i 299kr så dras frakten av redan i varukorgen. Jag erbjuder idag 4 betalalternativ Faktura 29kr Kortbetalning gratis förskottsbetalning gratis postförskott 59 kr sen har jag ej några andra kostnader. man ser allt även innan man reggat sig. får helt enkelt göra en undersökning bland kunderna min största rädsla är som beeimages skrev att utcheckningen helt enkelt inte fungerar korrekt för dessa. dock har ej en enda av dessa hört av sig om några problem. ska införa snabbkassa och se om det ökar avslutsfrekvensen sen även erbjuda direktbetalning samt avbetalning. Det är en sida som ni tagit upp en annan är att ej kreditvärdiga personer reggar sig och har kollat lite och % sjunker när jag ser hur många av dessa som är minderåriga. ca 10% av dessa 40% består av minderåriga. Då återstår det fortfarande 30% Senast redigerad av evomedia den 2010-04-21 klockan 15:39 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |