Kom ihåg mig?

I want to send you a cheque

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-04-27, 22:21 #1
Anders Karlsson Anders Karlsson är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2003
Anders Karlsson Anders Karlsson är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2003
Standard I want to send you a cheque

Lite då och då får man mail från olika skojare. Som detta, det är en "kund" som vill att jag ska skicka "your information" så att han kan skicka en "bank certified cheque".

Jag vill inte skapa någon skola för skojare här men vad är det de har tänkt sig? Någon som vet?

/Anders
Anders Karlsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-27, 22:36 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Osueco Visa inlägg
Lite då och då får man mail från olika skojare. Som detta, det är en "kund" som vill att jag ska skicka "your information" så att han kan skicka en "bank certified cheque".

Jag vill inte skapa någon skola för skojare här men vad är det de har tänkt sig? Någon som vet?

/Anders
Han vill väl locka till sig någon känslig information eller få dig att klicka på någon spoofad länk eller något annat spännande... Har fått mängder med sådana mail men aldrig läst, bara att ignorera så blir det liv lite lättare.
Oläst 2010-04-28, 01:17 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Jag brukar också få denna typ av mejl, där de vill veta vilket kontonummer jag har så de kan sätta in endera en "vinst" eller att de tillfälligt vill "parkera" en ansenlig summa pengar som jag sedan ska få en ansenlig del av som tack för besväret. Men svarar man så ber de en efter ett antal mail att betala några "bankavgifter" på några 1000 USD (som då i sammanhanget ter sig som småpengar).

Radera mejlet illa kvickt och som tartareanddesire skrev.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-28, 07:45 #4
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Den kan komma en check, men den har ingen täckning.
Mottagaren förväntas lösa in den och betala en summa i kommission till ett annat konto.
Eftersom checken inte har täckning så får du betala tillbaka till banken. Och scammarna har fått sin kommission.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-28, 08:43 #5
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2005
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Finns lite olika varianter av checkbedrägeri, de två vanligaste jag känner till är följande:

1. Du får en stulen/förfalskad check som oftast överstiger beloppet som ska betalas. Personen mailar att han råkade ge dig för mycket och undrar om du kan skicka tillbaks det överstigande beloppet. Här får bedragaren både din vara och dina pengar. När bedrägeriet upptäcks så dras pengarna tillbaks från ditt konto.

2. Du får en check utan täckning, eftersom det är en Internationell check så syns pengarna på ditt konto direkt men det tar ca. fem arbetsdagar innan beloppet kan bekräftas hos den bank som utfärdat checken. Du tror alltså att du fått pengarna och allt är bra, fem dagar senare dras de tillbaks då det saknas täckning på bedragarens konto.
Min bank varnade mig för detta flera gånger när jag ville lösa in en Amerikansk check efter jag sålt en bil i USA.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-28, 08:49 #6
Amori Amori är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2010
Amori Amori är inte uppkopplad
Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av Osueco Visa inlägg

/Anders
Det är lätt att gå på såna mejl om man är ny på internet. jag känner folk som har gått på såna.. Haha de ville komma åt konto information.. de kan till o med ringa upp dig om bara lämnar namn o adress.. de viktiga ju e ditt konto..

i med att de exsisterar så finns det stor sannolikhet att folk går på det.
Amori är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-28, 15:30 #7
Sweelys avatar
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar

Radera mailet. De vill dig bara illa.
Sweely är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-28, 19:49 #8
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Intressant fråga. Även jag brukar bli grymt nyfiken på vad det är som spammare egentligen har för sig.

Själv får jag för tillfället en massa spam på dålig svenska från bedragare som utger sig för att vara kvinnor från diverse öststater (dvs "russian brides"). Jag skulle gissa på att de vill få igång en mailkonversation och att de slutligen vill att man ska skicka pengar till en flygbiljett. Så långt är allt logiskt. Men vad jag inte fattar är varför dessa spam kommer i klasar om 4-5 mail åt gången. Även den mest desperata ungkarlen måste väl fatta att någonting är skumt när han får samma mail från både Natasha, Anastasia, Maria och Anna på samma gång?

Någon som har en teori om varför spammare ofta skickar spam i klasar om flera mail åt gången? Borde inte ETT mail vara mer effektivt om man vill lura någon?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017