FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Vi erbjuder en tjänst som våra kunder måsta godkänna ett avtal för att vi skall börja arbeta för dom. Vi vill att kunden skall kunna gå in i avtalet via vår simpla kontakt hemsida. Men hur gör man detta på smidigaste sätt så att det blir korrekt juridiskt bindande? Ofta så brukar man ingå avtal när man registerar en användare på sidor eller använder e-legitimation. Men vi har ingen av dom 2 alternativen. Räcker det att kunden går in på vår hemsida, läser avtalet och klickar för en liten ruta "Härmed godkänner jag avtalet ovan" också skickas det iväg till oss som ett mail? Man kan ju godkänna avtal på alla sätt det förstår jag, men problemet kan vara att bevisa det. Problematiken här kan vara att hur bevisar vi att det faktiskt var DU som ingick detta avtalet när vi inte har en fysisk signatur? Vem som helst kan ju ha skrivit in dom uppgifterna där. Ber om ursäkt för dåligt författad tråd men hoppas min fråga gick fram // Hansen |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Hur stort belopp fakturerar du till varje kund? Är det mer än 5000 SEK så tycker jag du ska ha en PDF som kunden får skriva ut, fylla i och underteckna med kulspetspenna och skicka in med snigelpost. Sen skickar du inloggningsuppgifter med vändande post, då har du gjort ganska mycket för vad du kan för att säkerställa identitet på kunden. I västa fall bör du skicka inloggningsuppgifter med REK om det är stora belopp det är frågan om.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Ni kanske kan minimera konsekvenserna av eventuella bedrägerier, exempelvis att ni kan stänga av kunden om ni inte får betalt eller liknande? Ni kan också begära förskottsbetalning på hela eller delar av beloppet.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Tycker det är så märkligt att vi i Sverige ännu inte kan digitalt signera dokument med ett nationellt id-kort, som man kan i till exempel Estland (fungerar strålande och är allmänt accepterat och alla har ett nationellt id-kort som man använder till och med för röstning).
Med ett sådant vore detta problem inget problem längre. Utan att sätta några beloppsgränser så är jag tyvärr benägen att hålla med om att underskrivet avtal är det bästa vi kan ha i landet, se Connys svar.
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Finns ju BANKID som används av bankerna och flera myndigheter som boalsgverket, skatteverket mfl.
Finns som färdig lösning men kostar troligen för mycket för att få allmän spridning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Dessutom är ju bank-id en flora av olika lösningar. Fungerar väl inte sådär 100% heller, om man ska vara ärlig.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Så mycket enklare allt var innan Internet. Då var det helt naturligt att skicka fysiska dokument för underskrift.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är sant, men det är en allt annat än heltäckande lösning. Enklaste vore ju om Sverige kune enas om en standard, t.ex. kopplad till det nationella identitetskortet, på samma sätt som i flera andra länder. Då akn man signera dokument, utföra allsköns ärenden och till och med rösta online.
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Citat:
Jag använder BankID på ett antal olika webbplatser och det är identiskt inloggningsförfarande på alla ställena, däremot vet jag inte hur det ser ut "under huven".... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Avtalet är bindande oavsett hur de har "undertecknats" t ex om du har en kryssrutan där användaren får kryssa i denna godkänner avtalet och sedan klickar nästa. Finns några få undantag från detta och det är de avtal där lagen kräver viss formalia i sk formalavtal, förekommer i princip bara inom familjerätt och fastighetsrätt.
Däremot så kan det vara problem med bevisbördan vid tvist om det verkligen är denna som signerat avtalet osv, skilj på juridiskt bindande och bevisbördan om korrekt överenskommelse. Om du idag vill säkerställa bevissidan vid en tvist och arbetar med elektronisktavtal är den enda etablerade metoden i Sverige Bank-ID med dess för- och nackdelar. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|