FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
En fråga rörande ersättningsanspråk vid borttappat eller skadat REK-brev som skickats via Posten. I villkoren (.pdf fil) för tjänsten står att läsa:
"Postens Ansvar Posten lämnar ersättning för förlorat eller ska- dat Rek inrikes med högst 5 000 kronor. Ersätt- ningen beräknas på det styrkta marknadsvärdet." I Postens Allmänna Kundvillkor för Näringsidkare och andra organisationer (PAKN) så står det: "Posten ansvarar inte för uppkomna indirekta skador eller följdskador, t ex utebliven han- delsvinst, förlorad marknad eller annan lik- nande skada eller förlust." Har yrkat på ersättning av hela beloppet med vad som står rörande ersättning av marknadsvärdet i första stycket som grund, men Posten hänvisar till PAKN och menar att vi ska skicka in inköpsfakturor till dem och att det i detta fall med "marknadsvärde" menas näringsidkarens "marknadsvärde".. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Marknadsvärde är ju det som du kan sälja din produkt för inte inköpsvärdet. Posten har solklart fel tolkning av sin egen text.
Som underlag kan du visa posten din egen faktura till din kund! Det är marknadsvärdet! Hade posten skrivit att de ersätter havda kostnader för det förlorade godset hade de haft rätt i sin tolkning, men nu har de skrivit marknadsvärdet så då är det solklart att du har rätt till "marknadsvärdet" dvs vad du lyckats sälja produkten för. Senast redigerad av Conny Westh den 2010-04-06 klockan 12:04 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tack för svar. Kan dom luta sig mot andra paragrafen ändå?
"Posten ansvarar inte för... utebliven han- delsvinst." Är detta att jämställa med "utebliven han- delsvinst"? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Men det här gällde väl en produkt som du redan sålt till en specifik kund? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ja, det gällde en produkt som vi sålt till en kund, den var trasig vid framkomst, den hade faktiskt gått i två delar.. och ändå vägrade posten ersättning. Sen ringde jag upp hon som hade fattat beslutet om ersättningen och hon var inte medveten om det, för hon hade inte haft kontakt med dem som inspekterat godset, sen sträckte dom sig alltså till att ersätta inköpsvärdet.. Men då får jag strida vidare för att få ut hela marknadsvärdet, tack för svar!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag undrar en sak.
Om nu en skada uppstått på varan man skickat får man frakten för paketet krediterat också eller är det bara ersättning för varan ? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag har efter mycket strul fått tillbaka avgiften för företagspaket 16.00 efter att posten misslyckats med att leverera det trots korrekt adressering. Paketet fastnade i sorteringen i två dagar, sedan lyckades de inte leverera det trots att adressen var korrekt och mottagaren var på plats, paketet fastnade därefter i sorteringen i ytterligare två dagar varefter det returnerades efter att ha varit i postens händer i en vecka.
Vid det laget var läget akut och jag fick själv leverera paketet.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Mystica: Även frakten skall krediteras.
Fick till slut ut full ersättning i mitt ärende, alltså marknadsvärdet och inte inköpsvärdet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Vilka åtgärder krävdes för det då?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|