Kom ihåg mig?

Betala och bokföra moms för inkomstår 2008

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-03-04, 21:51 #1
xsajts avatar
xsajt xsajt är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2006
Medlem
xsajts avatar

Standard Betala och bokföra moms för inkomstår 2008

Hoppas någon kan hjälpa mig för jag får inte till det riktigt i mitt huvud.

Nu i mars ska jag betala in min momsskuld till skatteverket för 2008. Pengarna sitter på mitt vanliga bankkonto men hur ska jag bokföra det? Det kommer ju bli en verifikation på 2010 års bokföring.

Jag har även bytt bokföringsprogram precis och har inte angett någon ingående balans för något momskonto, vilket jag antar behövs.

Som ni märker så har jag ingen koll på detta
xsajt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-05, 07:35 #2
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
Mycket flitig postare

Jag antar att det gäller enskild firma?

Inbetalning till skattekontot från firmans konto räknas som eget uttag.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-05, 10:41 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Först måste du givetvis föra in alla ingående saldon annars kommer siffrorna inte att stämma alls.

När du gör en inbetalning till skattekontor från firmans konto så bokför man det bara som omflyttning i balansröäkningen från ett momsredovisningskonto till skattekontot.

När du väl får det slut slutliga skattebeskedet från skatteverket så kan du göra ytterligare justeringar .

Jag brukar alltid sätta upp konton i bokföringen så jag alltid kan se vad som görs, då blir revisorn gladare än om han ska sitta och försöka lista ut vilka dumheter jag gjort.

Konto 2850 Avräkning för skatter och avgifter (Skattekontot) tycker jag du ska bokföra exakt enligt kontoutdraget från skatteverkets skattekonto. Dvs när du gör en inbetalning på skattekontot ska du ÖKA detta konto. Motkonto är 1930 bankkontot.

"Konto 2516 Moms" som är ett skuldkonto för moms kan du minska när du gör avräkning i skattekontot, dvs när skettemyndigheten BESLUTAR att du ska ha denna skatt enligt skattekontots datum. Använd lämpligt motkonto.

När du gör egna insättningar på skattekontot så drar du likviditeten från ditt bankkonto som vilken annan utbetalning som helst.

Jag har använt BAS 2008 i ovanstående exempel (http://www.bas.se/documents/BAS2008Kontoplan.xls).

ftersom betalningen görs nu 2010 så kan du använda BAS2010 för de transaktioner du gör nu.

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-03-05 klockan 10:43
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-05, 17:58 #4
xsajts avatar
Medlem

Medlem
xsajts avatar

Tack för hjälpen Conny! Väldigt lätt att förstå även för mig som inte är så insatt, tack för det enkla språket

Om jag gör som du säger Björn, då måste jag ju betala egenavgifter och skatt på momsen. Det ska jag väl inte behöva om jag har förstått det rätt.
xsajt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-06, 10:02 #5
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av xsajt Visa inlägg
Om jag gör som du säger Björn, då måste jag ju betala egenavgifter och skatt på momsen. Det ska jag väl inte behöva om jag har förstått det rätt.
Nu har det inte framgått vilken företagsform det gäller, så jag har utgått från att det gäller enskild firma.

Egenavgifter/skatt baseras på resultatet och påverkas inte av egna uttag. Momsen kan väl heller aldrig påverka resultatet.

Jag är ganska säker på att jag har läst någonstans hos Skatteverket att inbetalning till skattekontot ska bokföras som eget uttag. När det gäller enskild firma är ju skattekontot privat. Den preliminärskatt som dras från skattekontot är skatt man betalar privat.

När det gäller moms så beror det väl kanske på hur momsen redovisas. Om man redovisar moms årsvis är momsen en del av den preliminära skatten man betalar varje månad (det enda jag har erfarenhet av).

Det bästa är väl egentligen att ringa till Skatteverket och fråga (och skriv i tråden vad de svarar).
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017