FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Jag har tröttnat på vanliga konsumentdatorer. Jag vill ha en snygg, snabb och jävligt bra dator. Krav: Bra skärm för foto-redigering + hög upplösning Filmredigering (inte jätte avancerat) Bildredigering Inte HP, ACER, FUJITSU Bra batteritid, minst 4h Helst under 20.000:- Windows Den ska vara tyst Länka gärna lite förslag och länkar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Lenovo T400! Ej att förväxla med Lenovos sämre privat-datorer. T400 är en mycket kompetent business dator. Jag har haft både T400 och sitter just nu på en liten X200 (samma prestanda fast i 12.1")
Du får några av dom tyngre modellerna för under 20 000kr. MVH Fredrik |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
En Macbook Pro 15". Ja, det är en Mac men du kan köra Windows på den.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Toshiba har alltid överträffat mina förväntningar (och vänners såvitt jag vet). Hade en satellite efter millenieskiftet som höll ett par år tills jag tappade den på fyllan från ca 2 meters höjd. Skärmen var sprucken och PCMCIA porten var död men i övrigt funkade den bra (använde den som stationär åt tjejen ända tills 2008!)
#2 hade jag från 04 till 08, Portege R100 (12" 1.1kg). Förutom att dom bytte moderkortet åt mig (typfel i minneskretsarna) så funkade den perfekt. Tappade den i golvet från runt 1 meter ett par ggr och det värsta som hände var att upphängningen blev en aning deformerad. Funktionellt hade jag inga problem tills hårddisken dog (har funderat på att skaffa ny disk men 1.8" IDE diskar är inte så lätta att köpa). Polare till mig har sedan köpt R200 och R500 modellerna och har inte haft några problem såvitt jag vet. Däremot skulle jag nog vara lite vaksam på "billigare" modeller då jag hört att det är lite mer lotteri över kvaliten på dom. Köpte en X60s på inrådan av en kompis. Värsta bärbara jag haft (och jag har haft ett par st). Fläkten började låta efter ett tag för att sedan säcka ihop efter mindre än ett år (En kompis till mig sa att den skulle dö när han hörde den då det tydligen är ett fel som finns på mer än en modell). Skickade in den på service och fick tillbaka den utan att tangentbordet var ordentligt fastsatt, öppnade den för att sätta fast tangentbordet ordentligt och upptäckte att en drös komponenter hade tejpats fast med genomskinlig tejp! Och nu har fläkten börjat igen så jag har inte så fruktansvärt länge kvar på den och när den dör igen så lär jag inte lägga ner tid på den. Sonys datorer är väl rätt bra om än väldigt dyra så länge du tar dig tid att rensa ut onödiga skräpprogram. En HP jag såg (kan varit konsumentmodell dock) hade tappat ena gängan som höll fast skärmen vilket inte allt såg stabilt ut, har själv en annan som dock klarat sig hyffsat och en tredje jag hade på ett konsultgig var väl ok under den tiden jag använde den. Personligen är jag också i tankar på att skaffa en ny bärbar och har kommit fram till 2 alternativ: 1: Plöja ner någonstans från 18-25 lax inkmoms (tur att det är en utgift som kan ligga på företaget) för att få en dator man MÖJLIGEN kan stå ut med i 4 år tills disken dör. 2: Köpa en konsumentskit för 6-7 och vara beredd på att uppgradera inom 2 år Även om 1 känns vettigast på vissa sätt(troligen lägger du ner mindre tid på saker runt själva datorn) så har 2 lite andra fördelar. Framförallt att man kommer att vara förberedd på att hålla sin data säker då man vet att man inte ska lita på datorn. Vilket har sidoeffekten av att man kanske klarar av en stöld (har hänt mig en gång) eller liknande bättre. Alt 1 har dock fortfarande fördelen av att du troligen kommer att jobba mer effektivt om du är nöjd och inte irriterar dig på småsaker. Att sätta gräns vid 20k kan vara dumt om du vill ha något bra. Köp något du är nöjd med och tror du kommer att tjäna in tiden på. Senast redigerad av whizzter den 2010-01-29 klockan 20:14 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
De dyrare modellerna från Asus är också mycket bra.
Jag skulle välja en med minst 17" skärm. (Som man kanske kompletterar med en 10" minilaptop om man vill ha en som är smidig att ta med sig överallt.) Tänk på att kolla hur lång garanti tillverkaren lämnar (och inte vad de säger i butiken). Det känns dumt att bara få ett års garanti när man köper en så pass dyr dator. När jag första gången valde Asus var en starkt bidragande orsak att de lämnade längre garanti än de flesta andra tillverkarna (jag vet dock inte om det fortfarande är så). Jag har behövt använda garantin för en billigare Asus-modell en gång (DVD:n kunde inte läsa alla skivor). Asus hämtade och lämnade datorn vid dörren kostnadsfritt. En annan sak som kan vara trevlig är om datorn har två hårddiskplatser. Jag har sett ett par 17" laptops som har det. Då skulle man kunna köra SSD för system och ha en större HDD för lagring. Senast redigerad av BjörnJ den 2010-01-30 klockan 09:49 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Köp inte Dell Vostro. Dålig och ful. Har en själv och är missnöjd.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
iPad?
![]() MacBook Pro är snabb, snygg, tyst och jävligt bra. Dock är det en synd att köra Windows, men är är du sadist så ska inte jag stoppa dig. Dual-bootar min Mac, för att kunna spela. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Alla (nästan) utvecklare på jobbet kör Lenovo. Själv har jag MacBook Pro - vilket jag är grymt nöjd med.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|