Kom ihåg mig?

Hur skilja på mig som företag och privatperson?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-11-01, 11:47 #1
bird200 bird200 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
bird200 bird200 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
Standard Hur skilja på mig som företag och privatperson?

Har några hemsidor på nätet med huvudsakligen inkomst från Adsense, ligger i pipeline att även ta betalt direkt från någon enstaka annonsör.

Jag började driva hemsidorna som Hobby men nu när intäkterna stiger så har jag registrerat ett bolag som fysisk person. Bolaget har inget namn utan det är jag som privatperson som har både FA-skatt.

Mitt Adsense-konto står på mig som privatperson (mitt namn etc). Behöver jag ändra något i mitt namn eller användaruppgift på Adsense för att det tydligt skall framgå att pengarna skall deklareras inom mitt företag? Eller kan användaruppgifterna stå i mitt namn och sedan är det upp till mig att deklarera under fliken inkomst av näringsverksamhet och inte hobby?

En annan sak: Börjar bli dags att köpa en dator. Borde väl kunna gå att göra avdrag för denna i verksamheten om verksamhetens omsättning överstiger datorns kostnad med faktor 10? Om jag betalar kontant i butiken för datorn och får ett kvitto, räcker detta kvitto för att jag skall kunna göra avdrag för datorn i verksamheten eller behöver jag ett kvitto där det tydligt framgår mitt namn och att datorn skall användas i min egna firma? På samma sätt har jag kostnader för webbhotell och domäner där det på kvittot bara står mitt namn och adress, räcker dessa kvitton för att göra avdrag i firman eller behövs det mer information på kvittona?

Senast redigerad av bird200 den 2009-11-01 klockan 11:56
bird200 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017