Kom ihåg mig?

Lämpligt med direktbetalning?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-09-10, 22:15 #1
goral goral är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2008
goral goral är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2008
Standard Lämpligt med direktbetalning?

Hej!

Känns på gränsen till pinsamt att fråga detta men jag har sökt på nätet och inte hittat något bra svar. Hoppas ni kan hjälpa med andra ord.

Ponera att jag har en förmedlingstjänst på nätet där jag vill låta alla fyra kombinationer av privatperson (pp) och företag (f), dvs pp -> pp, pp -> f, f -> pp och f -> f, sälja en viss tjänst. Betalning för tjänsten ska ske direkt till den andra partens konto, dvs pengarna går inte alls via mig. Men...!

Det jag funderar över är ifall det rent praktiskt skulle vara lämpligt att jag hanterar denna betaltransaktionen, oavsett kombination, mha en betaltjänst (t.ex. Paynova, PayPal, etc.).

Exempel: Säg att Företag X bestämmer sig för att köpa tjänsten av PrivatPerson Y. Så fort de tryckt "Köp" på min sida så skickar jag dem vidare till en online betalningslösning och när betalningen är gjord så notifierar jag PrivatPerson Y om detta och aktiverar tjänsten åt köparen direkt.

Frågorna är egentligen många.. Finns det något som gör ett sådant scenarion mindre lämpligt? Brukar företag vilja köpa tjänster från privatpersoner? Brukar företag föredra traditionell fakturering istället för direktbetalning? Finns det skatte- eller moms-regler som jag måste ha i åtanke för varje kombination? Något annat som jag missat?

Tacksam för svar!
goral är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017