FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hejsan!
Är det någon här inne som har några prisuppgifter för Microsoft´s SPLA? Jag har varit i kontakt med Software Spektrum och hört vad dom ville ha för en SPLA licens till Windows Server Web Edition 2003. Dock tyckte jag det var lite dyrt, månadskostnaden var 98 kr men Software Spektrum tog en administrationsavgift på 1000 kr/månad om man köpte SPLA licenser för mindre än 5000 kr varje månad. Är det någon som har några prisuppgifter från exempelvis inwarehouse, eller kanske till och med vet något annat företag som kan erbjuda en SPLA licens? Daniel Öbrink |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Mig veterligen finns det bara två företag som erbjuder Microsoft SPLA-licenser i Sverige, Software Spectrum (som vi använder) och något annat företag (HP?). Kostnaden för licenserna ska väl vara densamma oavsett leverantör, om inte jag har helt fel.
Du får väl se till och drifta någon saftig W2K3-SQL2000-Project-server eller liknande, för att slippa administrationsavgiften ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Dendär administrativa avgiften går att få ner, prata med Stefan Marklund, han är manager för Microsofts licenser.
HP skiljer sig i pris, iallafall gjorde tidigare, mot det dyrare hållet. Den jämförelsen jag gjorde var iofs innan Software Spectrum la på 1000 spänn per månad. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Hur beräknas kostanden? Är den i direkt relation till antal kunder, eller på 0-10,10-50 praxis? Vad finns det för andra faktorer som spelar in?
Skulle eventuellt vara intressant att kunna hyra ut lite utrymma till kunder, men det blir ju svårt om man måste betala 1098kr per månad bara för ett fåtal. Kan man hyra SPLA-licenser via colo-host, för att slippa administrationskostnaden? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Om du ska ha servern själv, och _inte_ sälja eller hyra ut delar av den, så kan du köpa en licens, det är först när du agerar webbhotell du behöver göra en SPLA-lösning.
Dock är det lättare sagt än gjort att få tag i 2003 Web-ed. som säljs idag. Enligt prislistan jag har från Software Spectrum är det inga mängdspärrar, men som med allt annat hos dom går det att förhandla om du skulle vilja ha 250 licener och liknande, det har jag inga tvivel om ![]() Och det är klart du kan hyra SPLA om du hyr server av någon, det är ett av syftena med just SPLA. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vi betalar inte någon faktureringsavgift. Vi skrev på avtalet med Software spectrum innan dom kom på att dom skulle ta ut avgiften. Annars så tycker jag att det är mycket strul med Software spectrum välj någon annan.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Vi köper våra SPLA via inWarehouse och vi betalar ingen avgift till dem för det. Vi är heller inte speciellt stora kunder hos inWarehouse så jag förmodar att vi inte har något specialpris hos dem. Dessutom är det enkelt att ha med dem att göra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Tanken är ju inte att öppna webbhotell utan att om man göra en hemsida åt en kund även erbjuda dem en plats på servern. Men det blir ju svårt om allt för mycket går bort i SPLA avgifter. Skulle det vara hållbart om man bara har ett 10 tal kunder?
Citat:
Är det HP eller inWarehouse eller säljer alla 3 licenser? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|