FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
2004-09-22 fick jag min enskilda firma registrerad. Den har inte haft några inkomster eller utgifter sedan dess. Nu dock har tänkte jag sätta igång med allvar med den. Då följer några frågor:
#1) Hur fyller jag i f-skatt sedeln, speciella datum jag ska tänka på? #2) När jag registrerade det bodde jag i Falun, har nu flyttat hem till Stockholm. Uppdateras adressen automatiskt eller måste jag göra en nyregistrering eller ändra information på något sätt? #3) Hur går det till med bokföringen? Har program som sköter all bokföring och kontering etc och jag gissar att jag får ett papper när det är deklarationsdags för företaget, rätt? Där jag fyller i inkomster, utgifter etc? Tack på förhand! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
#3) Skaffa en revisor. Det betalar sig självt eftersom denne vet vad han/hon gör...
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
1. Läs broschyren Skatte- och avgiftsanmälan på skatteverket.se
2. Tror du behöver ändra informationen för säkerhets skull. Görs på samma blankett som #1. Glöm inte att ändra hos Bolagsverket också annars förlorar du namnskyddet i nya länet. 3. Beror på hur du fyllt i prel. självdeklaration. Om du hitills angett nollresultat kommer du bara behöva fylla i deklarationen till våren. Detta gäller bara om du har årsbaserad momsredovisning. Annars gör du en skatteinbetalning varje månad och en momsredovisning. ps. Skaffa inte en revisor om du inte behöver någon som granskar ditt bokslut i aktiebolag. Redovisningskonsult är däremot ingen dum idé men personligen tycker jag att du ska köra själv i början för att lära dig grunderna åtminstone. Det ger mycket att veta vad som händer i företaget rent bokföringsmässigt. ds |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
[quote]Originally posted by Storen@Sep 19 2005, 19:44
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag registrerade min firma via foretagsregistrering.se. Tyckte det gick väldigt smidigt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej
Gillar iden på revisorn... den dagen vi skaffade en sådan "tjänade vi 70 000" i ett avdrag vi inte visste om.... ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
2. Enskild firma har ju ditt personnummer som org.nr - Bör således följa med dig var du än bor om du anmält adressändring 3. Deklarera firman gör du på en N1-blankett där du fyller i ditt resultat, avdrag, periodiseringar etc.. Du skall också fylla i några extra fäl i din självdeklaration. Samma syfte som på fråga 2... |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|