FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag håller på att designa ett objektorientat ramverk för att utveckla PHP siter.
Jag är rätt grön på just objektorienterad programmering men har i alla fall kommit fram till att jag åtminstone ska några generella klasser som hanterar följande : - databas - templates - formulär - cachning och min tanke är även att dessa klasser ska ärva beteende från en abstrakt 'master' class. Denna master klass ska innehålla funktioner som debugging , felhantering mm. Så till exempel i databasklassen så kanske det ser ut tex så här: class db extends master{ if(mysql_connect() == false){ debug("Kan inte ansluta till databasen") } } i master klassen finns alltså debug() funktionen. Är detta i princip en bra ide tror ni? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag tror det är en mycket bra ide.
Själv brukar jag inte ha någon "master" class så att säga, utan separata klasser för olika grejor, men det är väl mest en smakfråga antar jag. Viktigast tycker jag det är att ha klasser som hanterar de dataobjekt som finns. Tex om du har ett CMS-verktyg så kan du ha klasser för att hantera "artiklar" av olika typer, och i den är cachning av datat inbyggt osv... Har nån tittat på PHP5 föresten? Isf vad tycker ni? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Två tankar:
* Dumt att återuppfinna hjulet. * Utveckla i PHP5 där det faktiskt finns stöd för abstraka klasser.
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
att de som finns,iaf de ramverk som jag sett är alldeles för stora, komplexa ...tex phpLIb,PEAR,adoDB,patUSer eller Smarty... Citat:
Intressant oxå att de har en integrerad databas (!) i PHP SQLite |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|