FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Tecknade idol2005.com en tid sedan och tänkte sätta upp ett forum på sidan. Idfag får man ett brev från FrematleMedia att de äger varumärket "idols", vilket stämmer, och vill att jag flyttar över domänen i deras ägo för 19 euro. Egentligen ett trevligt där man i slutet hotar lite med "actions" om man inte överlämnar denna.
Ville fråga om ni vet vilka kostnader jag skulle kunna tänkas ställas emot om de väljer att gå vidare - antar till WIPO.....? Är det så lätt med en .com domän. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tror inte att de kan göra någonting när det gäller en .com domän. Då antar jag att de måste överklaga till de som håller i dessa domäner. Skulle vara en annan sak om det var en .se domän.
Men någon annan ska nog ha bättre koll på detta. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Om jag läst rätt förut (hos icann) så är det FrematleMedia som ska betala anmälningsavgiften, du behöver inte betala i det läget. Kommer faktiskt inte ihåg om de fick lov att dra det i civilrätt för att få tillbaka de pengarna av dig vid eventuell vinst. Kolla hos Icann, det var inte så krånglig läsning.
Frågan är ju om idol2005 (namnmässigt) verkligen inkräktar på deras varumärke då du inte haar kapat en tävling eller tvshow med det namnet. Beror iofs på hur varumärket är registrerat och inom vilka områden. Sen tillkommer ju med vilka intentioner man registrerat namnet. Tufft läge. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
En process kostar sökanden ca 40-50' om jag minns rätt. Förmodligen för kostsamt för dem för att få din domän som egentligen inte gör intrång på deras varumärke, om vi utgår från att det du skriver här stämmer (att deras varumärke är "idols"). Svårt för dem att visa på ond tro när du inte har idols.com och inte verkar ha någon avsikt att inkräkta på deras varumärke.. Vill du processa så kan jag tipsa om http://www.groth.se/?page=domantvistervarfor som vann bl a Findus.com.. Det är inte överdrivet dyrt att bita tillbaka med ett välformulerat svar till dem, ca 1 timme a ~2000-2500kr skulle jag tro om det går snabbt att sätta sig in i fallet.
Väljer de sen att gå vidare kan du förmodligen hoppa av vid ett senare skede utan att dra på dig några överdrivna kostnader (sen är det upp till var man att bedöma vad överdrivna kostnader är..)..
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Säg att du inte förstår det som att dom har juridisk rätt till domänen men att dom däremot får köpa det för 10k eller nått eftersom det är till färsäljning...
edit: inte direkt ett professionellt uttalande |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Kan till viss del hålla med abrakadabrafem, Men jag skulle nog svarat med ett mail och hänvisa till tidigare tvister angående skyddade, och verkligen tvärneka till priset. Erbjud sedan domänen för en högre summa.
Förresten. Är inte Idol en amerikansk idé där freemantle/Tv4 bara har köpt rättigheter till idén? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Återigen - erbjud dem ALDRIG att köpa tillbaka domänen. Då förlorar du i princip med automatik i en senare WIPO-tvist.
Se även till att ha korrekta adressuppgifter i WHOIS - många 'kontroversiella' domäner har gått förlorade på grund av att registreringsuppgifterna varit felaktiga och/eller uppenbart påhittade. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är ju lite svårt. Om du registrerat namnet med förhoppningen att kunna sälja det bör du ju hänge dig till en prisdiskussion.
Med tanke på att en process kostar 40-50 TKr enligt tidigare inlägg i tråden, bör du kunna erbjuda dem att köpa domännamnet för 20 TKr. Det blir dyrare för dem att tvinga av dig namnet; sedan är frågan om det går. Om varumärket är "idols" bör det ju å andra sidan inte innebära några rättigheter till "idol2005". Å andra sidan bör inte "idols" kunna registreras som ett varumärke ö h t.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Testade och söka lite på http://www.prv.se/vmi/ och det enda jag hittade, som du säger, var att FrematleMedia har varumärket "idols" och "world idol" men inte "idol" vilket andra företag verka ha. Så det låter ju mycket konstigt att den som har varumärket "idols" ska har rätt till domänen och inte de som äger varumärket "idol".
Nu har jag inte så stor koll men du kan ju alltid maila dem att ta idol.com/.se istället om de nu verkligen äger rätten till domänen som de verkar anse att de har med tanke på att idol.com/.se är mycket bättre domäner än idol2005.com tycker jag. Däremot skriver man på tv4.se "Rätten att använda varumärket "Idol" licensieras av FremantleMedia Licensing Worldwide och TV4 AB" och stämmer det så verkar det ju lustigt att man inte använder sig av det för att få tag på domänen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Sorry att jag är tjatig och skriker, men...
ERBJUD DEM ABSOLUT INTE ATT KÖPA DOMÄNEN! De får en ren promenadseger i WIPO om du gjort det. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|