FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Kanske detta kan gå under juridik
Funderar på vad som klassas som spam, jag har ett kundregister som en kund till mig vill köpa, kan jag sälja det? blir det spam när nyhetsbrevet byter avsändare? Eller ska jag bara sälja en "annons" i mitt utskick? //Kaj Ps. Hur kan man värdera en e-post adress? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Min åsikt:
Jag skulle säga SPAM. Kunden har ju gett dig lov att skicka reklam till sig och inte att du skulle sälja hans uppgifter till någon som säljer reklam. Dessutom skall väl ditt brev innehålla innehåll av den typen kunden har begärt. Annan sak är om man säljer hela företaget, men att sälja hela kundregistret till en som vill skicka ut reklam....nej, jag tycker att hans utskick är då spam och du skulle tyvärr låta som oseriös aktör på marknaden mot dina kunder. Skulle förslå att du säljer en reklamplats istället. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Instämmer till fullo med Terabyte.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Håller också med Terrabyte.
Jag som prenumerant skulle inte gilla om det kommer mail från en annan avsändare helt plötsligt. Ger ett väldigt oseriöst intryck. /Peter |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Administratör
|
Jepp Terrabyte sammanfattar även min åsikt.
Sedan tror jag att du i längden vinner på att inte köra reklam i ditt nyhetsbrev. I mina ögon är det guld värt att exemplvis en tidigare kund valt att få info om nyheter. Dessa kunder är få och guld värda och bör hanteras med silkesvantar ![]() Thomas
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Har också kommit fram till det, behåller och vårdar mina kunder ömt
![]() Man kan ju inte låta bli att ta en funderare när någon erbjuder sig att föra över pengar till ens konto! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det enda jag möjligen skulle kunna tänka mig är att man får fram ett mycket bra specialerbjudande för kunderna som man kan informera om i ordinarie utskick.
Är man mindre nogräknad kan man naturligtvis sälja adresserna - med tanke på hur mycket spam som skickas är risken förmodligen liten att mottagarna ska upptäcka att adressen kom från dig. Inget jag skulle rekommendera dock.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har catch-all på en del av mina domäner.. registrerar mig i princip alltid med tjä[email protected]
![]() Jag ser direkt om nån har sålt min address.. och sen postar jag om det på alla forum jag har konton på. Ett varningens finger ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Reklam som inte är beställd är spam. Du kan skicka reklam för ditt företag och dess produkter till dina kunder utan att det räknas som spam.
Du kan sälja epostadresser ur ditt kundregister under försutsättning att du inte har sådant avtal med dem att uppgifter ur registret inte får lämnas till tredje part. Alla seriösa företag bör ha en sådan klausul. Du drabbas inte om du säljer dina kunders epostadresser utan det köpande företaget är det som spammar. Det köpande företaget måste upplysa mottagaren av epost om var uppgiften om deras epostadress är hämtad. Eftersom de spammande ska ha upplysning om att spammaren har fått adresserna via dig, så lär du drabbas av arga kunder. Bäst är att ha en policy att aldrig lämna ut uppgifter ur kund-, medlemsregister eller vad de nu kan vara för något där man har uppgifter om andra. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|