FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Tja
Någon som vet hur det fungerar om jag vill leasa en bil på min EF. Bilen kommer användas mest privat, alltså inte så mkt i själva företaget. Jag har läst en hel del men har ändå en hel del frågetecken. Men... stämmer detta: 1. Jag får dra av halva momsen på leasinghyrorna ? 2. Hyran dvs leasingkostnaden är fullt avdragsgill för företaget, dvs jag betalar allt "innan" skatt? 3. Blir jag förmånsbeskattad, och vad kostar det i så fall? Om någon har ett bra exempel på hur mkt ni betalar så dra gärna det här. mvh Jonas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej
För de som är intresserade så snackade jag med skatteverket nu. I mitt fall (bilen kommer användas mkt privat och jag gör nollresultat i firman genom att sätta av fonder etc) så blir det ungefär så här: - På leasingavgiften dras halva momsen av och leasningavgiften tas sedan upp som en vanlig kostnad i företaget. - Förmånsvärdet fungerat förenklat som beskattningen på en hemdator typ och det är din egna skatt som bestämmer hur mkt det kostar. Är förmånsvärdet på bilen 4000:- och din skatt 50% så "kostar den" 2000:- Enlig skatteverket fungerar det så här, borde väl stämma... ![]() Edit: Eller jag vet fan inte...? Hur fungerar förmånsbeskattningen egentligen? Betalar man den så länge man leasar bilen eller även efteråt när man betalat av bilen? /Jonas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
Att man sedan kan "köpa loss" bilen när avtalstiden går ut blir gissningsvis en annan femma, då marknadsvärdet av din förmån förmodligen styr. Men jag TROR att så länge leasing-avtalet (Hyran av bilen) löper så blir det "halva momsen" ditt företag slipper. Den fasta delen av förmånsvärdet. Den fasta delen av förmånsvärdet beräknas enligt följande: 30% av ett basbelopp (39 400 kr) + 75% av statslåneräntan* x nybilspriset, inkl extrautrustning + 9% av nybilspriset, inkl extrautrustning upp till 7,5 basbelopp (295 500 kr) + 20% av den del av nybilspriset som överstiger 7,5 basbelopp. Saxat från Bmw Thomas
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Joo, det är väl så jag fattat det nu åxå typ.
Förmånsvärden hittar ni här för alla bilar: http://www.skatteverket.se/servicetjanster...ifter/main.html |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Bara halva mumsen? Tur att man varken har leasingbil eller EF.
Fast att ha en ny bil och ta milersättning är rena förlustaffären. Min privata bil kostar 34 skattade kronor per mil (med värdeminskning etc) men jag får drygt 20 på en reseräkning. Jag har börjat hyra bil om jag ska åka långt. Irriterande. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det ju inte säkert att man vinner på att leasa framför att köpa den, iom att man får dra av moms på köp men inte på leasing...
NPV vid leasing räknas ut genom: NPV = C0 - Tc * Dep * A - (1-Tc) * L * A * (1+r) NPV = nuvärdet av leasing C0 = köpkostnad Tc = skattesats Dep = avskrivning A (t, r ) = nuvärde av annuiteter (läses i tabeller) L = leasingavgift dunka in dina värden och se om det lönar sig eller inte!!! om du inte hittar tabeller för annuiteten så kan jag svara på det om du ger räntan och tiden... // björn |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() //Björn |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Vad jag vet får man dra av momsen för:
-Bilar där lastutrymmet är separat från styrhytten. -Bilar över 3500kg -Bilar som används av företag som bedriver yrkesmässig trafik (typ taxi) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Att bilhandlarna listar "momsbilar" innebär att man för de bilarna får lyfta halva momsen även om den varit leasad tidigare. Om en privatperson leasar en bil så försvinner den ut från "momssfären" och om du som företag sedan vill leasa den har du ingen rätt att lyfta moms. Den fungerar då som vid alla annan begagnaförsäljning att det är vinsmarginalmoms för säljaren och det ger inte rätt till momslyft för köparen. Har däremot bilen varit leasad av ett företag så är den fortfarande kvar inóm "momssfären" och en ny köpare har fortfarande rätt att lyfta momsen. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|