FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag har haft turen att få ett riktigt bra jobb inom it-branchen men har dock ett problem. Efter några timmar får jag ont i("bakom") ögona och huvudvärk. Inte så jättefaligt men irriterande. Och knappast kan det vara speciellt bra häller... Sitter just nu på en bärbar: HP OmniBook xe3-gf Notebook PC. Väldigt frustrerande detta. Någon som vet om det kan vara farligt att sitta framför burken för mycket? Några tips på vad man kan göra? Om det behövs kan jag skaffa en ny dator.... :huh:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Köp glasögon så slipper du spänna ögonmuskulaturen.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Glasögon och en 22"-TFT skärm...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Känner samma ibland också när man suttit länge, börjar sticka i ögonen.
Upplösning kan ha betydelse, men jag har upplevt samma problem med 19" och 22" LCD med 1024 så vet ej. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Rätt arbetshöjd, avlastade armar, rätt avstånd till skärmen, inte för ljus arbetsyta, rätt ljus i omgivningarna.
Det är de viktigaste sakerna att tänka på. Därutöver: tft är "bättre" än crt, avger inte lika mkt laddade joner som en crt. Vattenintag är viktigt också. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
jag har med det problemet.... :/
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Fast det där med större bildskärm kan jag inte riktigt hålla med om. Visst, gäller om man använder 14" eller nåt i den stilen, men 17"/19" är fullt tillräckligt i mitt tycke. Om den är större upplever iaf jag det som besvärligare då man inte lika lätt kan titta bort och "slippa" kolla på bildskärmen för att vila ögonen. Själv tycker jag att ett sådant avbrott på några få sekunder lite då och då hjälper mycket.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det spelar nog ingen roll hur pass stor bildskärm du har då ögonen ändå måste fokusera på exakt samma punkt hela dagen (bildskärmsytan). En av de saker som vi människor inte är gjorda för att klara av.
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag har också en lampa bakom min skärm som jag använder då och då. Det ger lite högre mysfaktor och jämnar ut ljusstyrkan en aning.
![]() ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
mitt tips är att ta 5 minuters pauser varje 30/60 min, gör något annat, titta bort från skärmen.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|