FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Funderar på om funktionen "tipsa en vän", alltså att man kan skriva sin väns e-postadress och automatiskt skicka ett mail med en länk till aktuell sida, är helt laglig. Enligt mig borde detta räknas som spam, eftersom det är reklam som man inte har bett om? Eller räknas det inte eftersom det endast rör sig om ett mail, och inte något massutskick? (Fast det finns ju vissa som utnyttjar detta för massutskick ändå, se andra trådar här om vissa sms-sidor...)
Blir det kanske annorlunda om man även kräver att tipsaren skriver in sin egen e-postadress och fejkar den som avsändare? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Nej det är inte olagligt. Mailet skickas ju på vännens begäran.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Vilken är egentligen skillnaden?
1. Användaren kör igång sitt epostprogram, skriver in en länk till en sajt och skickar till sin kompis. 2. Användaren går in på sajten, får ett formulär serverat för att tipsa sin kompis och slipper öppna epostprogrammet. Jag ser ingen skillnad eftersom initiativet i båda fallen ligger hos användaren, inte sajten. I båda fallen förutsätter jag att det blir samma avsändaradress. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag anser att det inte är spam, det är en kompis som tipsar en annan. Tipsa-funktionen är bara en hjälp att skicka detta mailet.
Fast för att inte bli anklagad för att använda systemet för att spamma bör man be folk att också fylla i sitt eget namn och e-postadress och använda den så att mottagaren ser att det verkligen är en kompis som har tipsat och inte är spam. Helst bör man även spara ip-numret någonstans om det visar sig att funktionen missbrukas. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
ja har haft det på några av mina sidor men kommit fram till att det alldrig är någon som andvänder tjänsten.
Någon som har andra erfarenheter? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag anser att websiten är ansvarig om formulären överanvänds på något sätt.
Att ge ut olika former av bonusar till användare utan att sätta gräns på mängden är att uppmuntra spam. OT: Citat:
Har fått ungefär 50% av mina nya användare från just sådanna formulär. Men då är majoriten av dom andra också word-of-mouth. Edit: ville ha en kommentar inom topicen också ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Så länge du har avsändarens namn och e-postadress i epostet som du skickar så är det precis som digiArt säger. Jag har däremot anmält företag som skickat en-vän-vill-tipsa-dig-om-epost utan att det står vem som är min vän.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ett tips är att spara IP och tid och spärra just det IP för utskick i kanske någon/några minuter. Då slipper man i alla fall företag som vill spamma och skicka svar till alla som lägger ut annonser.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
men om man ska få den välanvänd måste man nog ha en tävling (där tipsarna kan få sitt studielån efterskänkt tex...) eller liknande. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Enligt Konsumentverket/KO, som hanterar anmälningar av oönskad e-postreklam, så är "tipsa en vän"-funktioner någonting av en gråzon. De ser det inte direkt som oönskad e-postreklam då det saknas prejudikat i denna fråga.
Tilläggas bör väl kanske att de själva har en sådan funktion på sin hemsida, bl a på den sida där man som privatperson i Sverige kan anmäla just oönskad e-postreklam, se: http://www.epostreklam.konsumentverket.se/ |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|