Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Google utan sökord - Spännande resultat

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-08-09, 21:23 #1
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Jag läste om mysqls fulltextsearch där "-sökord" enligt artikeln returnerar null.

Plötsligt fick jag för mig att testa samma sak i Google. Till min överaskning dök det upp 3,290,000,000 resultat. Det intressanta är att oavsett vilket keyword man söker på (eller snarare utesluter), dyker samma lista upp (såvida man inte uteslutar ett nyckelord för en särskild sida som dyker upp).

A List Apart, www.alistapart.com/, kommer 1a på alla mina sökningar, så länge jag inte uteslutar "list", "apart" eller "css". Det kan vara värt att notera att den här sidan har 8 i pagerank.

Jag undrar verkligen vad det här resultatet kan säga oss om hur google just nu värderar sina sidor. Kanske vore på sin plats att se hur sin egen sida rankas (om man har tid att leta igenom resultatet )?

Stora sidor rankas överst, så jag antar att google åtminstone tycker bättre om dessa sidor. Å andra sidan... sidan som rankas överst har pagerank, och det finns en del få sidor med mer som inte dyker upp - så helt pagerank-baserat tror jag inte att det är.

Hur som helst. Söker du på "-test" och din sida rankas högre än din konkurrents, skulle jag inte tvivla på att du även rankar högre på dina huvudnyckelord.

Spännande iaktagelse bara, som förtjänar en plats i offtopic

Edit: Det dyker upp olika antal resultat beroende på nyckelord, men jag misstänker att det beror på att Google fördelar sitt index på olika servrar.

Edit2: Sökte på css och då kom det upp grymt många resultat före alistapart så jag får erkänna att jag hade fel med att man kan ligga före sin konkurrent bara genom att ligga före vid "-keyword". Fast det borde tyda på att Google tycker om ens sida lite i varje fall
Charlie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017