FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Okej. Här har jag kört fast. Antag följande:
Jag har två tabeller: blogs articles Jag vill köra en MySQL fulltext query på *båda* dom tabellerna och returnera resultaten i samma lista med en vikt/relevansrating på dom, med andra ord nedanstående fråga fast över två tabeller, båda ska returnera en matchande r_subject, r_text, r_type, och r_link. Kod:
SELECT blogs.bl_subject AS r_subject,blogs.bl_text AS r_text,CONCAT('/blog.asp?id=',blogs.bl_id) AS r_link,'blog' AS r_type, MATCH(blogs.bl_subject,blogs.bl_text) AGAINST('frågahär') AS relevance FROM blogs WHERE MATCH(blogs.bl_subject,blogs.bl_text) AGAINST('frågahär' IN BOOLEAN MODE) ORDER BY relevance DESC; ![]() En liten utmaning för forumets MySQL gurus ![]() // Christopher |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Varför inte prova queryn först åtminstone?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Du kan ta en titt på den här tutorialen om fulltextsökning i MySQL. Tror den kan hjälpa dig lite, men ta inte illa upp om jag underskattar dina kunskaper
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag löste problemet igenom att skumma igenom min MySQL-bibel. Pinsamt att jag aldrig använt UNION förrut :$
(query1) UNION (query2) ORDER BY condition Tack för hjälpen iaf ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Nykomling
|
Prova gärna att använda mysqlcc (om du kör på linux, vet ej om windows version finns).
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|