FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Måste fakturanumret nollställas vid årsbörjan eller kan den fortsätta som om ingenting har hänt?
Praxis äv väl att man nollställer den, men måste det göras? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Nej, det behövs ej nollställas.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Fakturanummer måste vara unikt så om du nollställer fakturanumret så måste du även ha med t.ex. datum som särskiljer fakturan från år till år
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Kanon att få veta det. Tänkte köra ett inköpt faktureringssystem och det kan inte nollställas om man inte kodar om den del! Tack!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
de flesta "nollar" ju inte ens nummret från början.. det är inte så imponerande at få faktura nr #1 från ett företag... det viktiga är att det är ett unikt löpnummer och att de är i ordning.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Är det bara fakturorna som ska vara i nummerordning eller ska man i nummerföljden även lägga in tex kontantbetalningar?
ex. Företagets första faktura: faktura 1, verifikation 1 Kontant försäljning: Verifikation 2 Företagets andra faktura: Verifikation 3, ska den då ha fakturanummer 2 eller 3. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
/Janne |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Sifferordningen på fakturor (in/utgående) , interna transaktioner etc har ingen koppling. Det viktiga är att du särskiljer på dessa exempel:
uf1 = (Utgående Faktura) if1 = (ingående Faktura) k1 = (kontantbetalning) - (kan också vara bokförda inbetalningar från befintliga utgående fakturor) d1(diverse) osv... Du förstår nog min poäng.. Har du dessutom köpt ett program så sköter detta sig självt då inställningarna redan brukar vara fixade ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Låter bra det där...
Kan jag alltså dedikera t.ex. serien 200000 - 400000 till "elektroniska fakturor för Projekt X" och ha serien 1000 - 199999 dedikerad till "Övriga fakturor" (t.ex. när jag utför arbeten som webbutvecklare/konsult), bara jag anger det tydligt i min bokföring? Vore fint! |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|