FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag är på gång att starta en tjänst som riktar sig till privatpersoner. Medelåldern kommer att vara relativt hög, omkring 40 år.
Priset för tjänsten kommer att hamna på omkring en tusenlapp per år, och jag tror att månadsvis betalning skulle öka försäljningen. Vilket är det bästa alternativet? Autogiro - vet jag inte så mycket om. FSB tar 1,80 per transaktion, men vad behöver jag för att komma igång? Det verkar vara ett smart sätt att behålla kunder, eftersom man inte riktigt tänker på att man betalar. Kreditkortsbetalning - smidigt, men frågan är om kunderna är villiga att lämna ut kreditkortsnumret. Faktureringstjänster - kan det löna sig? ... eller är det någon som har ett bättre tips? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag personligen undviker autogiro så mycket jag kan. Jag har hört för mycket underligt runt detta. De få autogirobetalningar jag faktiskt har dras från ett specifikt bankkonto som aldrig har mer pengar än vad som ska dras vid varje tillfälle...
Kreditkortsbetalning där man debiteras månadsvis per automatik låter ungefär lika illa i mina öron. Faktureringstjänster kostar runt 20-30 kr per faktura hos de större aktörerna - eller gjorde i alla fall det när jag undersökte saken.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Vad är det för underligt du har hört om autogiro?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Guest
|
Telefonbetalning kanske?
|
||
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jo, telefonbetalning har jag funderat på. Blir det inte krångligt att behöva ringa och betala varje månad då? Jag har märkt att folk drar sig för att betala mer än cirka 30 kronor via telefon.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag skulle som kund helst vilja få en faktura. Men jag vill välja mellan E-faktura(HTMLmail/PDF-fil) eller Pappersfaktura. Det är väl inte svårare än att sätta ett cronjob på att maila E-fakturor/skriva ut Pappersfakturor en gång i månaden? Så tänker i alla fall jag göra på min uppkommande tjänst.
Sen är det ju inte jobbigare än att man kollar sitt bankkonto varje dag och i sitt interface checkar av alla fakturor som ska vara betalda. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Problemet med faktura är att så in i hellsike många skiter i fakturan eller betalar den sent tyvärr. Det beror kanske lite på ens business, har man tid att vänta till man fått betalning efter två påminnelser och ha med inkasso att göra så kan det vara okay. Annars skulle jag välja något annat alternativ. Min erfarenhet är dock att företag betalar sina fakturor mycket bra, medan var tredje privatperson slarvar på något sätt....
Någon som vet om det finns externa företag som kan ta hand om ens fakturering kanske? Vore intressant att veta hur det skulle gå till... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Nackdelen med att själv skicka fakturor är att man hela tiden får jaga in pengarna. Jag använder det på en annan tjänst (fakturor både via e-post och vanlig post), men privatpersonerna är minst sagt usla på att betala.
Det är väl en av de största anledningarna till att jag har börjat kika på mer automatiserade lösningar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Autogiro tycker jag verkar vara en bra lösning. Som du själv säger så tror jag att det är ett bra sätt att behålla sina kunder då de inte märker av kostnaden på samma sätt.
Att skicka ut fakturor till alla kunder en gång i månaden verkar tidsödande om man inte använder e-fakturor. Ett alternativ som jag skulle tycka var bättre är nog att fakturera kvartalsvis. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Vad krävs? Kan jag själv skriva programvaran som kommunicerar med BGC, eller behöver jag köpa in något externt program? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|