FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har gjort en åsksida www.startsidan.org/vader.asp där man på en karta kan se var åskan befinner sig för tillfället. Sidan ligger hos Aleborg. Jag laddar upp en ny bild varje minut till Aleborg. När jag går in på sidan får jag ofta se en 5-10-15 minuter gammal bild. Trots att jag trycker på ladda om/uppdatera får jag hela tiden se den gamla bilden trots att jag vet att det laddats upp en nyare bild. Vad beror detta på? Cachar webbservern den tidigare bilden och skickar ut den trots att det finns en nyare, eller finns det någon annan förklaring? Kan man komma runt detta på något sätt så att man säkerställer att den senaste/färskaste bilden laddas vid varje laddning av sidan?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
|
Citat:
Jag har nu kommit på en tillfällig lösning. Jag har "snott" tradedoubler lilla javascript kodsnutt som dom använder för att räkna unika besök så nu laddas bilden med ett javascript. <script language="javascript"> var uri = 'bild.png?' + new String (Math.random()).substring (2, 11); document.write('[img]'+uri +'[/img]'); </script> Men det vore ändå intressand och höra varför inte den senaste bilden skickas från webbservern utan en tidigare och vad det finns för lösningar på detta. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag skulle tro att det är webbläsaren som cachar och visar fel, inte webbservern som skickar fel?
Har använt lösningar liknande din i sådana situationer tidigare. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
-Martin |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Det är inte webbläsaren som cachar. Jag har testat tömma cachen, ändra inställningar i explorer eller gå in från en annan dator. Hur som helst laddas den gamla bilden.
Jag hade samma problem med en css fil hos aleborg förut. Alla ändringar jag gjorde i css-filen tog upp till 30 min att slå igenom på hemsidan. Jättejobbigt |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Nykomling
|
Det låter som en webbserver förvirras av filen, hur ändras filen? Ändras datum?
Vad är det för programvara på webbserver? Har du tittat i webbloggen, genereras verkligen en träff då du laddar om sidan? Titta på webbkonversationen och http-huvuden mellan din webbläsare och webbervern. Man vill typiskt titta på vilket svar du får från server. Detta är dessutom för att undersöka om något annat mellan dig och webbervern som ställer till det. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Det var inte så att det tog upp till 30 min tills du startat om webbläsaren? ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Jag har haft samma problem (IIS). Det var servern som cachade filerna. Kom inte på lösningen utan gjorde precis som dig, gick runt problemet.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|