Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Filer cachas på webbservern?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-07-29, 07:44 #1
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004

Jag har gjort en åsksida www.startsidan.org/vader.asp där man på en karta kan se var åskan befinner sig för tillfället. Sidan ligger hos Aleborg. Jag laddar upp en ny bild varje minut till Aleborg. När jag går in på sidan får jag ofta se en 5-10-15 minuter gammal bild. Trots att jag trycker på ladda om/uppdatera får jag hela tiden se den gamla bilden trots att jag vet att det laddats upp en nyare bild. Vad beror detta på? Cachar webbservern den tidigare bilden och skickar ut den trots att det finns en nyare, eller finns det någon annan förklaring? Kan man komma runt detta på något sätt så att man säkerställer att den senaste/färskaste bilden laddas vid varje laddning av sidan?
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-29, 09:11 #2

Citat:
Originally posted by robertsson@Jul 29 2005, 07:44
Jag har gjort en åsksida www.startsidan.org/vader.asp där man på en karta kan se var åskan befinner sig för tillfället. Sidan ligger hos Aleborg. Jag laddar upp en ny bild varje minut till Aleborg. När jag går in på sidan får jag ofta se en 5-10-15 minuter gammal bild. Trots att jag trycker på ladda om/uppdatera får jag hela tiden se den gamla bilden trots att jag vet att det laddats upp en nyare bild. Vad beror detta på? Cachar webbservern den tidigare bilden och skickar ut den trots att det finns en nyare, eller finns det någon annan förklaring? Kan man komma runt detta på något sätt så att man säkerställer att den senaste/färskaste bilden laddas vid varje laddning av sidan?
Cachas skulle det stå i rubriken så klart.

Jag har nu kommit på en tillfällig lösning. Jag har "snott" tradedoubler lilla javascript kodsnutt som dom använder för att räkna unika besök så nu laddas bilden med ett javascript.

<script language="javascript">
var uri = 'bild.png?' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('[img]'+uri +'[/img]');
</script>

Men det vore ändå intressand och höra varför inte den senaste bilden skickas från webbservern utan en tidigare och vad det finns för lösningar på detta.
Oläst 2005-07-29, 09:42 #3
Henrik Henrik är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Henrik Henrik är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Jag skulle tro att det är webbläsaren som cachar och visar fel, inte webbservern som skickar fel?

Har använt lösningar liknande din i sådana situationer tidigare.
Henrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-29, 09:51 #4
nomicon nomicon är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2003
nomicon nomicon är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Originally posted by robertsson@Jul 29 2005, 07:44

Kan man inte sätta en http header med no-cache, som talar om för webbläsaren att inte cacha dokumentet?

-Martin
nomicon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-29, 09:55 #5

Det är inte webbläsaren som cachar. Jag har testat tömma cachen, ändra inställningar i explorer eller gå in från en annan dator. Hur som helst laddas den gamla bilden.

Jag hade samma problem med en css fil hos aleborg förut. Alla ändringar jag gjorde i css-filen tog upp till 30 min att slå igenom på hemsidan. Jättejobbigt
Oläst 2005-08-14, 22:15 #6
Vladis avatar
Vladi Vladi är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2005
Vladi Vladi är inte uppkopplad
Nykomling
Vladis avatar

Reg.datum: Aug 2005
Det låter som en webbserver förvirras av filen, hur ändras filen? Ändras datum?
Vad är det för programvara på webbserver?

Har du tittat i webbloggen, genereras verkligen en träff då du laddar om sidan?
Titta på webbkonversationen och http-huvuden mellan din webbläsare och webbervern. Man vill typiskt titta på vilket svar du får från server.

Detta är dessutom för att undersöka om något annat mellan dig och webbervern som ställer till det.
Vladi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-15, 01:59 #7
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Originally posted by robertsson@Jul 29 2005, 09:55
Det är inte webbläsaren som cachar. Jag har testat tömma cachen, ändra inställningar i explorer eller gå in från en annan dator. Hur som helst laddas den gamla bilden.
Jag hade samma problem med en css fil hos aleborg förut. Alla ändringar jag gjorde i css-filen tog upp till 30 min att slå igenom på hemsidan. Jättejobbigt
Min erfarenhet av liknande problem är att det beror på att filen som ändras är "för liten" så den cacheas "i minnet" (inte diskcachen) av webbläsaren. Därför laddas inte sidan/filen på nytt förräns man stänger webbläsaren och startar den på nytt.

Det var inte så att det tog upp till 30 min tills du startat om webbläsaren?
Oläst 2005-08-15, 10:51 #8
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Jag har haft samma problem (IIS). Det var servern som cachade filerna. Kom inte på lösningen utan gjorde precis som dig, gick runt problemet.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017