Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Val av server för intern utv.miljö

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-07-25, 11:30 #1
Dood Dood är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2004
Medlem

Står i begrepp att köpa in en dator/server att ha som intern utvecklingsmiljö för 3 personer och funderar på vad som är rimligt både i prestanda och pris.

Datorn kommer placeras internt och kommer användas som gemensam utvecklingsmiljö i form av PHP+MySQL samt för gemensam lagring av dokument+filer för gemensam backuphantering.

Servern behöver inte kunna nås utifrån utan som mest för 3 st användare.

Har kikat på serverlösningar från Dell då deras IT-hyra vore smidigt men det kanske blir onödigt dyrt för våra krav? Känner inget direkt behov för Win 2003 Server som OP, men en hel Linuxburk känns heller inte nödvändigt, då vi inte har tillräcklig kompetens att administrera en sådan.

Någon som varit i liknande behov eller som har erfarenhet och kan komma med rekommendationer?
Duger det med en billig PC med hyffsat internminne + XP Pro?

Vilken backuplösning är smidigast till inte allt för stor kostnad? Vi har idagsläget en DVD-brännare (dual layer) men bör kanske få tag på en backuplösning med större kapacitet.

Tack på förhand!
Dood är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-25, 13:28 #2
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Vad som duger beror ju på vilken prestanda ni vill ha. Jag kan ta ett exempel:

Vi hade inga problem att köra gamla arbetsstationer som utvecklingsservrar (Dual XEON 550Mhz / 512 mb RAM, 18 gb SCSI) ända till vi började med ett stort projekt baserat på MSSQL. Då det blev en massa indata som skulle köras om och om igen och tog det en evighet på dessa maskiner. Vi löste det enkelt, 4000:- för en ny standardburk (P4 3.0) och då gick processtiden ned från 10 timmar till 45 minuter. För oss var det en billig lösning då vi inte hade några krav på att maskinen skulle ha serviceavtal eller utökad garanti. Går den sönder så är den lätt att ersätta och att spendera +10000:- på en märkesserver kändes helt fel.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-25, 14:14 #3
Medlem

Medlem

OK, tack för ditt exempel. Vad körde ni då för operativsystem på P4:an?

För oss kommer det nog inte bli några prestandaproblem när jag tänker efter eftersom vi är några få som ska utveckla mot samma miljö och det endast är PHP+MySQL och inga jättemängder data eller trafik.
För oss är det en stabil lösning till en låg kostnad med så lite administration som möjligt och med någorlunda enkel backuphantering.

Någon annan?
Dood är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-25, 14:17 #4
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004

MySQL har inga större prestandaproblem med windows.
Linux är såklart bättre av helt andra skäl

Som westman säger så ser jag ingen anledning till att lägga 15,20,30 tusen på en server för tre personer. Satsa på lite extra disk/raid om nåt skulle rasa bara så.

Edit: missbruk av ordet "dock", jag försöker sluta.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-25, 15:10 #5
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Originally posted by Dood@Jul 25 2005, 11:30
Vilken backuplösning är smidigast till inte allt för stor kostnad? Vi har idagsläget en DVD-brännare (dual layer) men bör kanske få tag på en backuplösning med större kapacitet.
Om inte en DVD skiva räcker så börja med att ZIPa allt som skall backupas.
Räcker inte det så dela backupen på två DVD skivor.
Så gör vi för backuper.
För lite säkrare drift kan man ju köra med speglad RAID, men det är ingen ersättning för backup (RAID kort och/eller båda diskarna kan dö samtidigt vid strömavbrott om UPC mots är trasig (jag vet tyvärr det)) så ska du lägga stålar på något så tycker jag det är:
- Se till att alla filer som skall backas upp varje natt laddas över till en annan fysisk burk.
- Bränn en (eller flera om det behövs) DVD med data som förvaras på annan fysisk plats (ifall du får inbrott/brand) ungefär en gång i veckan.

I övrigt håller jag med, köp en standardburk för 4K så klarar du dig nog. Fläska på en större disk och minne senare vid behov.
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-25, 16:00 #6
festizs avatar
festiz festiz är inte uppkopplad
Flitig postare

festiz festiz är inte uppkopplad
Flitig postare
festizs avatar

Är jag den enda av den synpunkten att en utvecklingsmiljö ska vara 1000 gånger långsammare än en realtidsmiljö? Så att man direkt märker eventuella prestandaproblem i koden? Möjligt att man vill ha lagom mycket cpu för att klara halvsnabb filöverföring. Men om projektet inte är större än en halv gig(databas och allt inräknat) så räcker gott med DVD-backup och en 500mhzare och 128 ram. som kör wintendo 2k? Det viktigaste är ändå UPS och att backup sker till en remote-burk som på vilken annan server som helst?
festiz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-26, 11:17 #7
Westmans avatar

Westmans avatar

feztiz, nja jag hade väl lite grann av samma åsikt ända tills jag började köra stora sql-batchar. Då var det inte kul med långsamma maskiner, hehe. Vi har det mesta kvar på de gamla maskinerna. Bara MSSQL och lagring på P4:an.

Dood, W2K Server för att få in SQL-en. Ska ni köra MySQL och IIS/Apache och lite fildelning utan att sätta avancerade behörighetsnivåer så skulle XP Pro fungera utmärkt.
Oläst 2005-07-27, 00:22 #8

festiz, det har man benchmarktester för.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-28, 11:02 #9
Westmans avatar

Westmans avatar

OT men iaf, jag hämtade mer maskiner igår, sju stycken, så nu börjar testparken bli stor, varm och högljudd.

Någon som vill köpa en dual Xeon 550? Ger bra värme och hyfsad prestanda.
Oläst 2005-10-22, 01:02 #10
Rooss avatar
Roos Roos är inte uppkopplad
Nykomling

Roos Roos är inte uppkopplad
Nykomling
Rooss avatar

Angående backup behovet, ni har inte funderat på att köra RAID 1? Dvs spegling av datan på två hårddiskar.

Edit: Detta ersätter inte backupbehovet men minskar sannolikheten att ni kommer att behöva det.
Roos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017