FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag är i startgroparna till att starta ett webhotell som främst är till mina kunder som får ett par månader kostnadsfritt när de köper design eller hemsida av mig. Nu har jag dock en fråga, det är tänkt att ha på en server med en virtuell server per kund, som standard tänkte jag erbjuda ett par GB trafik/månad. Frågan är nu hur jag mäter och sen stänger ner dem med automatik när de överskrider gränsen. Gärna en lösning som kollar i en MySQL-databas så att jag enkelt kan lägga in detta i mitt uppkommande adminsystem, men även en separat konfigurationsfil att tolka kan fungera.
Jag använder: Slackware GNU/Linux 9.1 med 2.6*-kärna Apache 2.0.50 med php5-modul MySQL 4.0.20 Trustix GNU/Linux 2.1 med 2.4*-kärna Apache 2.0.52 med php5-modul MySQL 4.1.12 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Enklast är väl att räkna ihop nåt från logfilerna i apache... sen så tror jag att du menar virtuella hosts och inte virtuella servrar?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Kod:
66.194.6.70 - - [01/Jul/2005:01:36:39 +0200] "GET / HTTP/1.1" 200 1579 Dock blir det fortfarande jobbigt.. man måste liksom plocka sista posten per rad, räkna ihop allting, jämföra med gränsen i databasen och om den är lika med eller större så ska requesten nekas och en annan sida ska visas. Måste finnas nån modul till apache eller nåt för det här. Hur löser ni här som har webhotell era trafikmängder? Jag menar Virtuella hosts ja, men jag blir snurrig när det står "virtual server" i webmin :P |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Räkna ihop alla kunders trafikmängd en gång om dagen. Spara värdet och jämför.
Det värsta som skulle kunna hända är om en sida har 0 trafik i 2 månader och helt plötsligt får 10 gig trafik under 5 timmar som du inte kan neka eftersom du bara räknar samman trafiken en gång om dagen. Men det får du ta itu med då :-) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Nykomling
|
Låt awstats göra jobbet:
http://awstats.sourceforge.net/cgi-bin/awstats.pl Den räknar ju ihop trafikmängden i resultattabellen. Om du sedan loggar per virtuell domän blir det enkelt att titta i awstats-statistik-resultat. Normalt låter man awstats köras varje dag, alltså får du automatiskt funktionalitet du efterfrågar. Kan vara dessutom en feature att ge kunden direktstatistik och låta själva hålla koll vad som orsakar stora trafikmängder. T.ex. om det är nedladdningar av mp3-filer som orsakar stora trafikmängder. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
finns lite moduler du kan kolla in:
mod_accounting mod_log_sql mod_throttle eller varför inte: # grep Jun/2005 /var/www/logs/access_log | awk '{ s += $10 } END { print s/1000000 }' ? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|