FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag skaffade för några månader sedan en platt skärm som jag är mycket nöjd med. Men jag har ett problem och det är Photoshop.
Skärmen visar färger perfekt förutom i photoshop där de blir fel! Detta innebär att om jag tex tar en skärmdump så ser ju färgerna rätt ut när jag tar den. Klistrar jag in skärmdumpen i Photoshop blir färgerna fel. Sparar jag sedan skärmdumpen som en bild på datorn och öppnar bilden i bildvisningsprogrammet i windows så är färgerna nu återigen rätt. Ett annat problem är att kvaliten på bilderna jag sparar blir sämre med platta skärmen. Om jag tex fotograferar med min digitalkamera och sedan importerar bilderna från den till photoshop så blir ju färgrna lite fel som jag ovan nämnde. Men när jag sen sparar nått i photoshop så blir kvaliten sämre och bilderna pixligare och suddigare än hur de blir om jag gör samma sak med gamla stora feta skärmen inkopplad, trotts att jag sparar i samma kvalite. Någon som har förslag på hur man kan lösa dessa problem? tack på förhand! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag hade samma problem, jag installerade drivrutinerna till skärmen och installerade om photoshop, sen funkade det. Vet dock inte vilket av det som gjorde susen. Skulle gissa på att det var att installera om photoshop, de har visst något för att matcha färger tillsammans med skärmen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Kan det vara färgprofilerna som strulat när du installerat nya skärmen?
http://www.fotosidan.se/expertqa/view.htm?ID=3193 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Tja,
Jag hade samma problem, det finns en meny i PS där du kan välja olika profiler som xtream säger. Klicka på menyn "view" och sedan på "prof setup". Det fungerade för mig iaf (PS 7.0). Trevlig sommar! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
att det ser sämre ut med en plattskärm, kan ju ha just med att det är en bättre skärm. alltså, om du har en skärm som är väldigt skarp så ser man ju bättre alla fel och skavanker i en bild. om du tittar på samma bild på en dålig skärm suddas ju felen ut och man ser dom inte.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|