FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Nu har jag totalt kört fast,
hur ändrar man default gateway på ett kort i win2003? och hur byter man defaultroute? totyalt hjärnsläpp här nu |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
route add 0.0.0.0 <gateway ip>
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
Det kan vara läge för persistent också. Annars så försvinner routningen efter omstart.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Du kan inte ändra defaultgateway per kort/interface - en defaultgateway är ju en defaultgateway...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Jodå, är Windows han snackar om. Varje NIC kan man ställa in default gw för.
Sedan att det blir som lastbelastning eller väljer olika nic beroende av metric är en annan sak. Sedan den default gw blir endast "defult" för det kort, då den måste vara ansluten då den skriver vilket "nic/gränsnitt" Så visst kan du ha olika default gw på olika kort, dock kommer båda användas som default gw beroende på metric och tillgänglighet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Duger inte det gamla hederliga: - Properties på "My Network connections" - Properties på det kort det gäller - TCP/IP properties |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Sak samma, route är textbaserat, det andra är ett GUI. Skiljer inget förutom att textbaserat går mycket snabbare och inte krävas massa grafiskt skit som kräver massa extra minne.
Han kanske vill ändra det remote? Han kanske inte sitter fysiskt på servern eller via något TS. Det går faktisk ändra allt remote visa RPC. För folk som vill lära sig routra med windows och mer avancerad konfiguering använd netsh som ger fullkontroll över allt med nätverket och routning. Binder man det via telnetd eller helt kör över rpc så ser det ut som man sitter på vilken CLI på hårdvaru router. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
jag skall göra följande
har en openvpn tunnel uppe mot en server där jag får en statisk adress sen måste jag routa trafiken på nått sätt så datorn blir åtkommlig via den nya adressen, |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Det här är mina routes jag kör efter att jag kopplat upp min vpn-tunnel här..
Kod:
route -f route add <VPN_SERVER_IP> <LOKAL_ETH_IP> route add 10.3.0.1 10.3.0.2 route add 0.0.0.0 mask 0.0.0.0 10.3.0.1 LOKAL_ETH_IP är mitt lokala nätverkskorts ip (192.168.0.1) 10.3.0.x är det nya interna VPN'et. Edit: detta är såklart bara för att surfa osv, om jag ville ha en server på min dator (laptopen) så skulle jag få skapa en forward på vpn-servern till 10.3.0.2 och sen öppna nån service här.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Innehåller väl allt du vill veta eller? Kolla efter "Setting up routing". var inte så lat - RTFM. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|