FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Sitter och blir tokig på IIS, MySQL och allt skit som ska krångla hela tiden.
![]() Jag sitter och försöker installera phpBB forum på min egna serverdator. Installationssidan för forumet frågar om bla detta: Databasserver värdnamn / DSN: är detta stubinen.no-ip.org, localhost, eller mysql som servern heter? Prefix för tabeller i databasen: phpbb_ är förvalt, behöver jag skapa någon tabell eller nått i databasen eller nått annat? När jag installerar står detta: PHP-konfigurationen på din server stödjer inte den databastyp du har valt. Övriga frågor. Hittar IIS och MySQL varandra automatiskt eller ska jag ange sökväg till min inetpub mapp där sidan ligger? Jag använder IIS 5.1, senaste MySQL, mysql administrator och no-ip DUC. Jag har gett en användare alla privilegier och nu vet jag helt enkelt inte vad som är fel.. Nån som är haj på detta? Mvh Oskar |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
som host skriver du bara localhost, kolla så den användaren du har skapar har localhost acess med, eftersom du kan ställa in från vilka platser dom får ansluta,
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Äntligen efter 72h oavbrutet pillande med detta har jag fått det att funka.
Enda felet måste ha vart att min mysql klient inte pallar att autentifiera lösenord. När jag bara använde användarnamnet gick det på en gång och tog ca 3 sekunder innan jag installerat alla databaser med phpmyadmin. Någon som vet vad felet är när inget fungerar med lösenord. Jag har givetvist ändrat i my.ini och på andra ställen för att få det att funka men det fungerade bara helt utan lösen... Skulle kanske vara bra om man kunde använda ett lösenord ochså. Här är två bra länkar jag använt som guide (till alla andra som undrar hur man gör): http://ematte.se/tut/wamp.php http://www.phpbb.com/kb/article.php?article_id=50 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Men nu har jag märkt att det bara funkar för mig.... Arghhh!
När jag skickar min ip till en kompis så funkar inte phpsidorna, bara html. Varför funkar de för mig med inte för andra. Vad är det för inställning jag missat? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Om du kollar felmeddelanden (mysql_error() i PHP t.ex) och felloggar så ser du nog vad felet är. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Jag förstår inte att det fungerar för mig när jag går in på 127.0.0.1/phpbb eller blabla.no-ip.org/phpbb men inte för andra. Jag gav min kompis givetvis inte 127.0.0.1 som ip utan det som det ska vara. Han kunde bara se html sidor, inte php. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Finns inget i felutskrifterna eftersom sidan inte ens laddades. Sidan kunde inte hittas står det bara. likadant med alla .php resten går att nå.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Han kanske snarare menade att du skal kolla felloggen från webservern...
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|