FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Suttit och glott under dagen på olika webbhotell och dedikerade leverantörer och fick mig en lite fråga som jag kan svara på, men tänkte ställa frågan till er också.
Det verkar vara en himla bred uppfattning om vad som är en server, endel kallar vanliga datorkomponenter i mini-atxlåda för server, medan andra kallar HP;servrar för server. När blir en server en server ? Är det när... - Hårdvaran specifikt är utvecklad och framtagen för serverdrift tillsammans med mjukvara för serverdrift ? - Vilken hårdvara som helst med mjukvara för serverdrift ? - Nåt annat ? Detta kan ju såklart variera beroende på betraktaren och vad man har för krav, jag har en "server" här hemma som är på 233mhz och funkar mycket bra till ändamålet. Vi har ju tidigare sett "sveriges största/bästa/finaste webbhotell" (räknat på antal registrerade domännamn) och liknande flyktiga kriteria. Anges också bilförsäljarnas "bästa bilverkstaden" på hur många kofångare dom sålt ? Detta är bara exempel på hur det vanligen diskuteras och motiveras, och meningen med mitt inlägg är att se hur andra uppfattar just befattningen "server", allrahelst då forumet kryllar av personer med stora sajter som kräver lite mer än vanliga datorprylar. Så kom igen nu, vad anser ni är en server, och när blir en server en server ? ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
|
När man avinstallerar windows!!
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Citat:
Jag anser det väl när man kör någon form utav servermjukvara på en dedikerad maskin. Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Själv ser jag en server med hårdvara med kvalitet, riktiga moderkort, ECC/REG minnen och liknande i den.
Ser igentligen inte ihopbyggd burk som en server om den inte allt är "riktiga" server komponenter som exempel delar från Intel (servermoderkorten), Tyan, Supermicro etc. Dock tycker jag inte HP minsta "servrar" kan kallas servrar, då verkar mer vara vanliga tower med vanliga celeron i. Så mitt krav för en server är att det är riktigt hårdvara, Xeon eller P4 med ECC minnen och raid med helst något hotswap. Även stöd för dubbla PSU. Dock många verkar kalla vanlig burk för server, kolla bara blocket annonser med sökord server så hittar men "fetaste warez bruken" med 1-4TB utrymme med Windows XP installerat. Så tror många har olika uppfattning om vad en server är, sedan kan man väl säga att det finns olika servrar. Hårdvaru och mjukvaru beroende på vad man snackar om, bara för man har en "riktigt" hårdvaru server så passar inte den i server drift med Win XP i. Så är både beroende av hårdvaran och OS för att få kalla det verkligen riktigt server. Dock kan man kalla en 486:a för server om den används till printerserver eller liknande, då kravet för en printserver inte bygger på behov av speciell hårdvara. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Som uppföljning
Det jag mest la märke till är liknande detta: "" Wow, en egen server, bara för 200 kronor per månad "" (priset påhittat, bara för att påvisa en lägre pris-reaktion). Sådan respons, vad ger den för vinkar ? om vi tar ett exempel där leverantören kör htpc-chassin med mini-atx moderkort och icke-ecc minnen tycker jag det låter mycket tveksamt till att kallas server, knappt jag skulle vilja ha den till workstation. Till följd av detta uppstår sedan frågetecken varför någon annan leverantör som satsar på "riktiga burkar" är så mycket dyrare, tillsammans med förvirring. Server som server ? ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Tyvärr finns många webbhotell/företag som börjar erbjuda dedicated "server" och konkurerar ut seriösa företag. För 300 i mån så får du inget riktigt, då får du en barbone på en ikea hylla med lite tur kyld rum eller UPS.
Jag skulle inte kalla det server, satt och räknade lite på den en dag och såg att det ger ingen vinst med Bahnhof privatservrar mer eller mindre. Dom skulle behöva ha flera 100 kunder för det ska ge någon liten vinst, och hantera 100 barbone blir några hyller och då även lite mer jobb. För att få något vettigt kostar det 2000-3000 / mån för en riktigt server med dual Xeon . |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Det är ju skillnad på server o server.
Självklart rackmonterade märkesmaskiner kan kallas servers, men att gå in på Siba o köpa en maskin och sätta som server ger dåliga vibbar. Jag tror ju knappast B-One, Surftown mfl har rackmonterat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Frågan är vad dom kör, för ca 1-2k kan du få tower burk från DELL (icke server) beroende på hur mycket du köper etc. Då är det iofs en celeron men för priset för 1 riktigt rack server får du 10 tal tower.
Känns dock dyr kostand för dom att köpa in vanliga tower, menar ska dom ha raid kort extra etc och burkar som dör vid hög belastning. Både B-One / Surftown lever ju på försöka pressa in så många kunder som möjligt. Frågan är om det blir billigare med massa budget tower som är unstable eller en riktigt server med massa minne, Xeon, dubbla PSU, raid som man kan pressa på massa kraft men fortfarande inte dör. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Dom lever på principen: "Det du inte vet, det mår du inte illa utav".
Dom tjänar pengar på alla okunniga som inte har mycket pengar och som inte har kravet på 100% uptime, sjysst speed osv.. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|