FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Tyvärr så får vi ibland besök av mindre mogna individer som inte har vett att uppföra sig i forumet och i bloggen mm. Jag brukar belöna deras insatser med att spärra ip-numret för hela sidan i .htaccess. Nu är jag emellertid lite kluven till detta eftersom det är:
Såhär ser den aktuella .htaccess-filen ut för tillfället (censurerade bort de två sista siffergrupperna i de spärrade ip-numren): order allow,deny deny from 213.100.XX.XX deny from 217.210.XXX.XXX allow from all RewriteEngine on RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http://(www\.)?pitbull\.se [NC] RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^$ RewriteRule \.(jpg|gif|bmp|png)$ forumavatar1.jpg [L] IndexIgnore * <Files .htaccess> order allow,deny deny from all </Files> ErrorDocument 403 http://www.pitbullterrier.se ErrorDocument 404 http://www.pitbull.se Nu till funderingarna: Finns det möjlighet att göra mer personlig genom en reverse DNS-lookup istället för ett ip-nummer i .htaccess, då blir spärren i högsta grad mer personlig i alla fall även om det är enkelt att kringå? T.ex. 81-226-5-242-o1XXX.telia.com (censurerade de tre sista siffrorna). Är jag helt ute och cyklar nu? Någon som har tid/lust/ork att kommentera ovanstående .htaccess-fil, förslag till förbättringar? Hur har ni det, där ute i stugorna? Använder ni .htaccess på era sidor och i så fall till vad? Vad är era personliga erfarenheter? Mvh /Stefan |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Att spärra i .htaccess är bara ett sätt att VERKLIGEN köra siten i botten.
Då menar jag att du talar om för webservern att den skall göra dns-lookup's och på så sätt göra den oerhört slö. Vi snackar om 2-3sekunder MER i tid innan sidan visas. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Administratör
|
Att blockera IP-adressen är inte speciellt krävande, och att göra en reverse DNS lookup varje halvtimme är det inte heller. Mitt tips är att uppdatera IP-adresserna i .htaccess med ett cronjob, för att slippa lookupen vid varje request.
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om det är möjligt är det ju betydligt effektivare rent resursmässigt att spärra redan i brandväggen. Fast inte lika smidigt kanske...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Vet inte exakt hur det ser ut för dig men en vanlig php-fil som inkluderas för de sidor som ska spärras kanske kan vara ett smidigt alternativ.
Då kan du enkelt kan spara alla ip-adresser, både uppslagna och ej, i en databas samt ordna en betydligt mer avancerad "ban-funktion" med "skräddarsydda" ban-meddelanden och liknande.
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Alltså, får man annan ip-adress från sin ISP då får man annat hostname. Zoran |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Tack för era svar, det var vänligt av er att ta er tid med detta. Det är ett tveeggat svärd detta med att stänga av IP-nummer, helt klart. Jag kommer nog att helt ta bort alla IP-spärrar med tiden, får väl börja tillämpa hembesök istället. LOL!
Tyvärr är jag inte alltför kunnig inom detta, så en del svar förstod jag inte riktigt, men jag lär mig med tiden förhoppningsvis... Hotlinking - spärren för bilder har varit riktigt effektiv och bra, det märker jag på bandbreddsförbrukningen som är mycket lägre denna månad fastän besökarantalet är högre än föregående månad. Mvh /Stefan |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() Jag får kolla upp detta och sedan väga för/nackdelar mot varandra. Mvh /Stefan |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|