FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har registrerat mitt varumärke och ansökan har gått igenom utan några som helst problem.
Grejen är nu att det finns ett annat företag som äger domänerna .se .com med mitt varumärke. Dessutom är det samma bransch och i princip samma tjänst. Vi talar alltså om EXAKT samma "ordmärke". Det borde väl vara självklart att detta företag nu måste ge upp dessa domäner? Har inte kontaktat dom ännu. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Japp det kan man tycka, men har läst en del om domäntvister..
Kan nog tyvärr bli svårt för dig om domänerna är reggade innan du reggade ditt varumärke. Dock så måste nuvarande ägarna styrka domänerna ex med efternam... Ett exempel är nissan.com.. Ägaren heter nissan och reggade domänen innan nissan (bilföretaget) bytte namn.. Så personen nissan fick behålla domänen.. Mer vet ja inte ![]() Lycka till, Alto |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag tror inte alls att man måste styrka domänerna med något efternamn. Har man registrerat varumärket efter att domänerna blev registrerade så måste man bevisa på något sätt att t.ex. namnet var ett inarbetat märke redan innan registrereringen av domänerna, annars tror jag inte man kommer att ha någon chans tyvärr.
I så fall kunde man börja registrera varumärken som innehåller bra ord på något sätt och börja vilja ha .se domäner till höger och vänster. Wow, vilket liv det skulle bli! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Om de ägt domänen (och innehållet varit liknande) innan din ansökan gick till PRV är det liten sannolikhet att du kan ta domänerna.
Normalt kontrollerar handläggaren på PRV om det förligger hinder för varunamnet (liknande varunamn eller för allmän karaktär osv.) vilket i normala fall leder till att du får avslag, eller i bästa fall restriktioner. Det finns även en tid under vilken andra företag kan överklaga PRV:s godkännande. Kontrollera den tiden med PRV innan du kontaktar företaget om du tror att PRV gjort ett stort misstag. Du bör förslagsvis ta kontakt med det berörda företaget och se om de är konflikträdda. Om du inte lyckas i övertalningen bör du anlita en jurist som kan utvärdera situationen (juridiska aspekter, ekonomi (david vs goliat) osv.) Din största chans är nog, om de inte lämnar domänen, att övervaka deras verksamhet och vid förändring angripa dem med anledning av förändringen. Flera stora företag använder den metoden mot gamla "anrika" företag. Säg att ett klädföretag från 1948 sytt tröjor i namnet "Microsoft lee" och Microsoft kan juridiskt inte göra särskilt mycket men den dagen de syr ett mobilfodral kan de skicka dit juristerna för att de inte sysslar med vad de har rätt att göra. (för långt från vad de gör). De lyckas nog i flera fall skrämma företagen att byta namn eftersom företagen blir väldigt begränsade i sin verksamhet. En av sveriges största kedjor inom en bransch (xxx msek i omsättning) ägde varunamnet "Finta Drycker", vilket de var övertygade var skyddat. Ett annat företag startade dryckestillverkning och använde varunamnet "Finta". Domen föll och trots att varunamnet är äldre än jag föll det på att det inte var unikt nog / nog inarbetat. "Finta" och dryckesbranschen är en annan bransch och varunamn i verkligheten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
Statistiskt sett så vinner dom enkelt :/ Thomas
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hmm. Domänerna var reggade några månader innan jag gjorde min ansökan. Men som sagt så handlar inte detta om ett liknande varumärke utan det är exakt samma. Om PRV ger mig rättigheten till det gör ju dom andra intrång i det genom att fortsätta använda det. Visst kan dom kanske behålla domänerna, men fortsätter dom använda namnet på sina tjänster, som är i princip samma som mina, borde jag ju kunna stämma dom. Då har dom inte så stor användning av själva domänerna. Men som någon sa kanske det är bäst att vänta tills beslutet inte går att överklaga.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Citat:
/ Tomas |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Men varumärke och domännamn är väl helt skilda saker. Jag menar stämma dom för att de inkräktar på mina varumärkesrättigheter. Genom att använda "mitt" domännamn och erbjuda samma tjänster gör dom ju det. Varumärkesregistreing väger väl mycket tyngre än domänregistrering? Om jag förstått saken rätt får ingen använda ett namn om det kan förväxlas med ett som är reggat. Och återigen så snckar vi här exakt samma namn.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Har du reggat varumärket efter registreringsdatumen för domänerna är det kört.. du borde kollat upp detta innan du registrerade varumärket, då det till 99.99% inte går att påvisa att du har mer rätt till domänerna än någon annan.
![]() |
Svara |
|
|